Handelsrapport viser hvordan nordmenns handel preges

Handelsrapport viser hvordan nordmenns handel preges

Kjøpekraften settes på prøve under Black Week og julehandelen

NetOnNet presenterer i dag, på Black Friday, resultatene av en fersk handelsrapport som belyser nordmenns handelsmønster i forbindelse med den viktigste perioden for detaljhandelen. Undersøkelsen avdekker mer bruk av kredittkort og delbetalinger. Handelsrapporten viser også hvordan økonomien ikke strekker til for mange under julehandelen.

NetOnNet har i samarbeid med Demoskop gjennomført en omfattende nasjonalt representativ undersøkelse blant 1000 nordmenn. Resultatene av undersøkelsen, kombinert med interne data fra NetOnNet, avslører hvordan den nordmenns personlige økonomi er påvirket og hvordan det igjen påvirker handelsvanene våre.

Følgende kommer frem av handelsrapporten:

• Mer enn annenhver nordmann sier at det blir vanskelig å få råd til julegaver i år.
  • 87 prosent sier at kjøpekraften deres er svekket som følge av den økonomiske situasjonen.
  • 65 prosent har gjort ett eller flere tiltak for å kunne fortsette å handle varer innen elektronikk, mote, klær, sport, fritid, møbler og interiør de siste 12 månedene. Det er 7 prosentpoeng høyere andel enn i tilsvarende rapport i Sverige.
  • 32 prosent av alle nordmenn sier at de har brukt delbetalinger og/eller kredittkort i større grad enn tidligere de siste 12 månedene for å kunne kjøpe produkter innen detaljhandelen.

– Resultatene fra handelsrapporten avslører at kun 13 prosent av nordmenn ikke opplever at kjøpekraften har blitt svekket i disse tider med stadig tøffere økonomiske forhold. Det betyr samtidig at 87 prosent har følt at kjøpekraften har blitt dårligere. Dette bekreftes også av at hele 53 prosent sier at det blir vanskelig å få nok penger til å kjøpe julegaver i år. Det er veldig høye tall, og at mer enn halvparten svarer slik synliggjør virkelig den økonomiske situasjonen for norske forbrukere, sier Trygve Hillesland, administrerende direktør i NetOnNet Norge.

For å håndtere dette har flertallet av nordmenn gjort grep for å kunne fortsette å handle det de trenger. 65 prosent av de spurte har gjort ett eller flere grep for å kunne handle varer innen områder som elektronikk, mote, klær, sport, fritid, møbler og interiør det siste året.

– Dette er faktisk høyere tall enn vi ser i Sverige, i en tilsvarende svensk handelsrapport. Grep eller tiltak som gjøres for å kunne handle varer i en tid med dårligere råd er å velge et rimeligere alternativ, handle mer på salg, kjøpe brukte varer eller bruke kredittkort eller delbetaling i større grad, sier Hillesland.

Kredittkort og delbetaling

Rapporten avslører også at 32 prosent har brukt delbetalinger og/eller kredittkort i større grad enn tidligere de siste 12 månedene.

– Dette er også helt andre tall enn vi ser fra Sverige, hvor 15 prosent sier det samme, sier Hillesland.

– NetOnNets interne salgsdata bekrefter denne trenden, og i 9 av 10 måneder i 2023 har andelen kjøp med NetOnNet-kort eller delbetalinger vært større sammenlignet med tilsvarende måned i 2022.

Ifølge NetOnNets interne data er den prosentvise økningen i bruk av kredittkort og delbetalinger sammenlignet med 2022 på 4 prosent. Sammenlignet med 2021 er økningen på hele 21 prosent.

– Vi ser at det er personer mellom 30-49 år, hvor mange barnefamilier finnes, som er mest berørt av den økonomiske situasjonen og som har brukt kredittkort eller noen form for delbetaling i større grad enn tidligere, sier Trygve Hillesland i NetOnNet, i forbindelse med lanseringen av rapporten.

NetOnNet – Prispresseren på hjemmeelektronikk
Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 29 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.