Nå kan du gjenvinne elektronikk enda enklere når NetOnNet tilbyr ny bærekraftig tjeneste

Så mange som ti millioner eldre mobiltelefoner kan ligge rundt omkring i norske hjem, ifølge Norsirk. En stor del kan gjenbrukes og de aller fleste kan resirkuleres og gi nye ressurser inn i materialkretsløpene. Dette gjelder også gamle datamaskiner, nettbrett og til og med spillkonsoller - som kan gjenbrukes eller resirkuleres i stedet for bare å samle støv i folks hjem. Nå tilbyr NetOnNet en innbyttetjeneste for å gi både mulighet og insentiv for kunder til å levere inn sin gamle elektronikk slik at den kan gjenbrukes eller resirkuleres.

– Vi ser det kun som positivt at flere aktører i bransjen tar ansvar og gjør det de kan for å redusere klimaavtrykket vårt og bidra til en mer bærekraftig verden. Vi tar det nå enda et skritt lenger enn andre ved å også akseptere innbytte av produkter på nett – uten å dra til et fysisk sted. Det gjør det enda enklere, smidigere og mer miljøvennlig for kunden og senker forhåpentligvis terskelen for å sirkulere produkter, sier Peter Andersson, Head of Operations i NetOnNet Norge.

Stort potensial for resirkulering av spillkonsoller
Tjenesten fungerer ved at kunden får sitt kasserte elektronikkprodukt verdsatt enten på nett eller i Lagershop og kan deretter bruke verdien til å kjøpe noe nytt eller som et gavekort. Det gamle produktet tas vare på og all data slettes. Dersom produktet er i god stand eller med skader som kan repareres, gis det mulighet til å få et nytt liv med ny eier. Hele 95 % av produktene gjenbrukes av en ny bruker, i følge NetOnNets samarbeidspartner Foxway. Dersom produktet ikke kan selges videre, samles delene inn, mens materialet som ikke kan brukes resirkulering på beste mulige måte.

Bytt Inn hos NetOnNet inkluderer også spillkonsoller i tjenesten.

– Her tror vi det er et enormt potensial for både gjenbruk og resirkulering. Spillkonsoller er et område som har vokst enormt de siste årene og mange forbrukere hopper videre fra forrige modell når nye modeller lanseres. Her er det viktig å gi lengre levetid til fungerende produkter eller ta vare på materialene til produkter som ikke kan gjenbrukes, fortsetter Peter Andersson.

Forbrukerne etterspør et større utvalg av bærekraftige produkter
Tidligere i år ble rapporten «The Circular Voice» lansert fra Stena Recycling, en av Nordens største aktører innen resirkulering og materialgjenvinning. Rapporten slår fast at 7 av 10 forbrukere anser det som viktig eller svært viktig at det finnes et godt utvalg av produkter for en bærekraftig livsstil. Under halvparten (48 %) mener at det i dag er et tilstrekkelig tilbud som dekker etterspørselen. Undersøkelsen viser at forbrukerne er klare for sirkulære og bærekraftige produkter og at trenden sannsynligvis vil vokse. Utvalget er imidlertid ofte svært begrenset, noe som gjør det vanskelig for forbrukere å ta aktive valg.

– Ved å gi muligheten til å både sende produkter til gjenbruk og resirkulering samt å kjøpe gjenbrukte produkter, ønsker NetOnNet å utvide muligheten for å handle bærekraftig, samt øke bevisstheten blant kundene. Dessuten er det kanskje ikke alle som vet at resirkulering er bra, men at gjenbruk er enda bedre – ettersom gjenbruk gir en mye sterkere reduksjon i karbonavtrykket sammenlignet med bare å sende et produkt til resirkulering. Ifølge Stena Recycling kan det som en sammenligning nevnes at for 50 bærbare datamaskiner gir resirkulering en besparelse på 187 kg CO2e, mens gjenbruk gir en besparelse på hele 14.000 kg CO2e, avslutter Peter Andersson.

Slik fungerer tjenesten - Raskt, enkelt, trygt og bra for miljøet!

• Kunden kan verdsette sin mobiltelefon, datamaskin eller annet elektronisk produkt enten på NetOnNets nettside ved bruk av merke og modellnummer eller i en Lagershop ved hjelp av personalet.
  • NetOnNet aksepterer hele eller ødelagte produkter kjøpt hos NetOnNet så vel som fra andre forhandlere.
  • Hvis produktet er i god stand eller med skader som kan repareres, vil det mest sannsynlig finne et nytt liv hos en ny eier. Ellers samles reservedeler inn og det som ikke kan brukes resirkuleres på beste mulige måte.
  • Ønsker du å levere produktet etter verdivurderingen kan du gjøre det enten i Lagershop eller på nettet. Verdien kan deretter brukes til et nytt kjøp direkte eller til et gavekort.
  • Alle produkter som byttes ut gjennomgår en sikker rensing ved hjelp av et sertifisert datarenseverktøy.

Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 30 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.