Trenings-gadgets inspirerer

Pandemien har påvirket nordmenns treningsvaner – på godt og vondt

Etter en lang pandemi med nedstengninger, isolasjon og begrenset tilgang til treningssentre og organisert idrett, har norske treningsvaner blitt påvirket. Nå sier mer enn annenhver nordmann at de har blitt inspirert til å trene mer det siste året. Og det er ulike ting som inspirerer oss.

– 58 prosent av nordmenn har blitt inspirert til å trene mer det siste året, ifølge en ny nasjonal undersøkelse som YouGov har gjort på våre vegne. Faktisk er den største grunnen til at mange har blitt inspirert til å trene at formen deres har blitt dårligere under pandemien. Det er selvsagt positivt at så mange har latt seg inspirere det siste året, men samtidig bekymringsfullt at det i stor grad skyldes at formen har blitt dårligere. Det er et slags helsemessig paradoks som pandemitiden har gitt oss, sier Margareta Törnblad, treningsentusiast og sjef for tjenesteutvikling i NetOnNet.

Ifølge undersøkelsen er den nest viktigste grunnen til at nordmenn har blitt inspirert at det ikke har vært så mye annet å gjøre under pandemien.

– Det har blitt rådet til at vi må gå turer og holde oss i aktivitet, så selv om det har vært vanskeligere å trene organisert, for eksempel på treningssentre og i idrettshaller i lange perioder i pandemien, har det definitivt vært andre muligheter og for mange enda mer tid til å holde seg aktiv.

Trenings-gadgets inspirerer

Pandemien har ført til stor interesse for treningsrelaterte produkter som aktivitetsarmbånd, smartklokker og pulsklokker, samt headset og hodetelefoner til sportsbruk.

– Under pandemien hadde vi en god økning i salget i kategorien treningsklokker og smartklokker. Både når det kommer til klokker og trenings-headset handles dette ofte i desember/januar fordi mange ønsker å komme i form på starten av året. Når det gjelder lyd er det såkalt «true wireless», altså trådløst, som dominerer, som er en trend som startet på slutten av 2019 og som fortsatt pågår og trolig bare er blitt forsterket av pandemien.

– Vår undersøkelse viser at mange lar seg inspirere av å bruke treningsklokker og treningsrelaterte teknologiprodukter - og sammen med nye treningsklær har dette vært den tredje største inspirasjonskilden for å trene mer det siste året, fortsetter Margareta Törnblad, selv aktiv bruker av sin treningsklokke.

Undersøkelsen viser også at noen også er inspirert av norske idrettsprestasjoner, som norske OL-medaljer.

– Her ser vi også at norske idrettsprestasjoner er en større inspirasjonskilde blant menn enn kvinner, men at teknologi, som treningsklokker, inspirerer kvinner i større grad enn menn. Vi tenker at all inspirasjon er god inspirasjon, avslutter Margareta Törnblad i NetOnNet.

Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 30 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.