Verdens astmadag: 1 av 5 nordmenn gruer seg til pollensesongen

Verdens astmadag: 1 av 5 nordmenn gruer seg til pollensesongen

Pollen skaper fysiske og psykiske plager for nordmenn

Med vårværet kommer også pollen, noe som kan by på ubehagelige dager for de som er pollenallergiske. Ved siden av det fysiske ubehaget er det mange som også psykisk plages av pollen ved at de går og gruer seg før pollensesongen. I dag, under verdens astmadag, avdekkes en ny undersøkelse viser at store deler av den norske befolkningen gruer seg til pollensesongen som er i full gang.

- Vår undersøkelse viser at omtrent 1 av 5 nordmenn gruer seg til pollensesongen. Dette tilsvarer omtrent 1 millioner nordmenn og er dermed et ganske stort problem her i landet. Ved siden av de fysiske påkjenningene pollenallergi gir, er det altså mange som går rundt og kjenner på et ubehag allerede før pollensesongen setter i gang, sier Peter Andersson i NetOnNet.

I Norge har cirka 1 million mennesker pollenallergi, ifølge Norges Astma- og Allergiforbund. Den landsomfattende undersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av NetOnNet.

- 43 prosent av nordmenn som har pollenallergi gruer seg til pollensesongen, noe som kanskje ikke er så rart om man er sterkt plaget. Da blir denne perioden noe du går og tenker ekstra mye på i forkant og angsten for pollen blir kanskje enda større enn den er i utgangspunktet.

Det er de unge som uroer seg i størst grad før pollensesongen.
- 30 prosent av nordmenn under 30 år, og omtrent halvparten av pollenallergiske nordmenn under 30 år, gruer seg til pollensesongen. Dette er ikke så rart ettersom det er unge mennesker som i størst grad er allergiske mot pollen. Likevel er tallene svært høye. Å være godt forberedt i forkant med de hjelpemidlene som finnes, før pollensesongen virkelig starter, kan kanskje være med på å dempe angsten for pollensesongen noe, sier Andersson i NetOnNet.

Det finnes løsninger

Det er en rekke råd man kan følge, ved siden av medisiner, for å minimere hvor plaget man blir av pollen. Blant annet kan luftrenser og støvsuger med bra filter bidra til å gjøre tilværelsen i hjemmet bedre under pollensesongen.

- Det beste er da å velge produkter som er anbefalt av Asthma Allergy Nordic, som gjør vurderinger av produkter som holder spesielt god standard og som er anbefalte for allergikere.

Undersøkelsen tyder også på at mange faktisk benytter slike hjelpemidler med stor suksess.

- 17 prosent av nordmenn med pollenallergi sier at bruk av luftrenser eller andre inneklimaløsninger har gjort at pollen har blitt enklere å leve med.

Hele 29 prosent sier at de gjerne skulle skaffet seg et eller flere slike produkter for å hjelpe dem med å håndtere pollen i hverdagen.

- Slike produkter bidrar dessuten til å gjøre luften forøvrig i ditt hjem enda bedre - enten du har pollenallergi eller ikke, avslutter Peter Andersson i NetOnNet.

NetOnNet – Prispresseren på hjemmeelektronikk
Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 30 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.