Gå videre til innhold
Nexans SA meddelte i dag at selskapet har inngått en aksjekjøpsavtale med Reka Industrial Plc for å kjøpe opp Reka Cables.

Nexans undertegner avtale om å kjøpe Reka Cables av Reka Industrial

Paris, Frankrike, 10. november 2022 – Nexans SA (Euronext Paris: NEX) meddelte i dag at selskapet har inngått en aksjekjøpsavtale med Reka Industrial Plc (NASDAQ OMX Helsinki): REKA) for å kjøpe opp Reka Cables (heretter “Transaksjonen”). Dette oppkjøpet vil styrke Nexans’ posisjon i Norden, spesielt innen Distribusjonsnett og Installasjon.

Reka Cables, som ble grunnlagt i 1961 driver med produksjon av ledninger for lavspenning og mellomspenning for distribusjonsnett og installasjon. Med en omsetning som forventes å overstige 160 millioner euro i 2022, og med 270 ansatte, er selskapet et av de største i det finske markedet. De driver sin virksomhet i fire land, og har et utmerket renommé i Norden. I november 2021 var selskapet en av de første kabelprodusentene som klarte å bli karbonnøytrale på scope 1 og scope 2.

Nexans vil kjøpe opp Reka Cables for en kapitalpris på 53 millioner euro, inkludert en finansiell nettogjeld som i slutten av september 2022 lå på 6,5 millioner euro. Fullføring av Transaksjonen er underlagt myndighetenes godkjenning, og den forventes effektiv i første halvdel av 2023.

Christopher Guérin, CEO i Nexans, forteller: “Med et dypt engasjement for energiomstilling og karbonnøytralitet, er Reka Cables helt på linje med konsernets strategiske ambisjon om å bli en ren elektrifiseringsaktør som vil kunne bidra til karbonnøytralitet innen 2030. Denne førsteklasses, finske bedriften vil bidra ytterligere til at Nexans skal kunne levere sine nordiske, regionale kunder pålitelige kabler av høy kvalitet. Jeg er overbevist om at denne operasjonen vil være til fordel for teamene, både hos Reka Cables og Nexans, og at den vil føre til synergieffekter og gi utviklingsmuligheter.”

Jukka Poutanen, CEO i Reka Cables, poengterer: “Reka Cables har bestandig levert kabler av høy kvalitet. Som global aktør innen elektrifisering og aktiv promotør av energiomstillingen, vil Nexans være en utmerket partner for Reka Cables”

Nexans vil finansiere oppkjøpet ved hjelp av egne tilgjengelige midler og lån.

Om Reka Industrial

Reka Industrial er et finsk investeringsselskap. Reka Industrial er et familieselskap hvis formål er å forbedre resultatene og bærekraften til de selskapene de eier. Foreløpig eier selskapet to industribedrifter: Reka Cables og Reka Rubber. Klasse B-aksjene i Reka Industrial er notert på Nasdaq Helsinki Ltd.

Om Nexans

I mer enn et århundre har Nexans spilt en avgjørende rolle for elektrifiseringen av verden, og er sterkt engasjert i fremtidens elektrifisering. Med ca. 25 000 medarbeidere i 42 land, har konsernet tatt ledelsen innen den nye typen elektrifisering: den skal være trygg, bærekraftig, fornybar, dekarbonisert, og tilgjengelig for alle. I 2021 genererte Nexans en standard omsetning på 6,1 milliarder euro. Konsernet er ledende innen design og produksjon av kabelsystemer og tjenester, innen fem store virksomhetsområder: Energiproduksjon & Overføring, Distribusjonsnett, Installasjon, Industri & Løsninger og Telekommunikasjon & Data. I denne bransjen var Nexans det første selskapet som opprettet en stiftelse for å støtte bærekraftige initiativer som kan gi vanskeligstilte samfunn over hele verden tilgang til energi. Konsernet har forpliktet seg til å bidra til karbonnøytralitet innen 2030.

Nexans. Elektrifisere fremtiden.

Nexans er notert på Euronext Paris i rom A.

Kategorier

I 2021 genererte Nexans en standard omsetning på 6,1 milliarder euro. Konsernet er ledende innen design og produksjon av kabelsystemer og tjenester, innen fem store virksomhetsområder: Energiproduksjon & Overføring, Distribusjon, Drift, Industri & Løsninger og Telekommunikasjon & Data.

Nexans er oppført i Euronext Paris, compartment A.

Nexans - Electrify the future

For mer informasjon, se www.nexans.com

Pressekontakt Head of Communications, Nexans BU Nordics +46 (0)70-588 05 92

Nexans er en global aktør innenfor kraftoverføring. Vårt formål: elektrifisere fremtiden. I over et århundre har Nexans spilt en viktig rolle i elektrifiseringen av planeten. Med cirka 25 000 medarbeidere i 42 land er gruppen ledende i marsjen mot en ny verden med elektrifisering: sikker, bærekraftig, fornybar, dekarbonisert og tilgjengelig for alle. I 2021 genererte Nexans 6,1 milliarder euro i ordinært salg.

Freserveien 1
514 70 OSLO