Regissør Erik Skjoldbjærg instruerer skuespiller Carl Martin Eggesbø

«Kampen om Narvik» endelig i mål

Etter å ha vært i opptak i Narvik og omegn siden 12. april, ble siste den scenen til «Kampen om Narvik» omsider spilt inn denne uken. Til stor lettelse for alle som allerede hadde jobbet for å realisere prosjektet i flere år da pandemien satte hele Norge på vent.

Storfilmen «Kampen om Narvik» rakk syv dager med opptak på Rjukan i mars i fjor, før koronaen sørget for full stopp av videre innspilling. Det lyktes Nordisk Film å få startet opp igjen og gjennomført alle innendørsscener i april samme år i og rundt Oslo. Det ble også skutt enkeltscener utendørs på Rjukan og i Drammen der det finnes miljøer som er tidsriktige og intakte.

Vinteropptakene i Narvik måtte utsettes ett år som følge av karantenetiltak og mangel på snøen, som var helt essensiell for å spille inn scener fra vinterkrigen. Det har hele veien knyttet seg stor spenning til om det ville være mulig å gjennomføre opptakene innenfor gjeldende retningslinjer med tanke på smittevern denne vinteren. Lettelsen var derfor stor da tiltakene havnet på et nivå der nytt forsøk på innspilling i Nord var mulig.

- Tett samarbeid med kommuneoverlegen i Narvik har vært svært viktig for oss, sier produsent Live Bonnevie. – Når man flytter et apparat på denne størrelsen fra en rød sone til en grønn sone, må man tråkke så varsomt og her har vi fått uvurderlig hjelp både i forkant og under innspillingen. Vi var også helt avhengige av at alle våre samarbeidspartnere stilte seg bak krafttaket det har vært å starte opp produksjonen for tredje gang, og det gjorde de.

Det knyttet seg også stor spenning til hva slags vær produksjonen ville få og om det ville bli nok snø til å yte vinterkrigen rettferdighet. Det så stygt ut en stund med mye regn, men produksjonen hadde værgudene med seg og fikk et solid snøfall de siste dagene før opptak. Men heldigvis ikke mer snø enn at det også var mulig å få tatt bildene som trengtes for å fullføre våropptakene på Vassvikkaia.

En annen viktig suksessfaktor var alle gode, lokale hjelpere som stilte opp for produksjonen på ulike måter gjennom hele innspillingsperioden, ikke bare i Narvik og omegn, men fra store deler av regionen.

- Vi har møtt en fantastisk velvilje fra alle i lokalmiljøet gjennom hele innspillingsperioden og det har gitt både meg og resten av teamet et uvurderlig ekstra gir under opptakene. Jeg er takknemlig for å ha fått muligheten til å filme Nord Norge i april og mai, når lyset og landskapet er på sitt aller vakreste. Samtidig har jeg tenkt mye på de som kjempet for en frihet vi i dag tar for gitt, sier regissør Erik Skjoldbjærg.

Også fra produsentene sitter superlativene løst etter opptakene i Nord:

- Det er en stor lettelse ha kommet i mål med innspillingen og vi er storfornøyd med filmmateriale vi tar med oss videre til sluttarbeid på filmen. Vi vil varmt takke alle som har deltatt som statister og ikke minst alle lokale hjelpere som virkelig har stått på for å hjelpe oss med å få filmen i havn under uvanlige omstendigheter. Uten dere hadde vi aldri klart å fullføre dette arbeidet, sier produsent Aage Aaberge, som nå retter fokus på etterarbeidet, der alle spor av 2021 skal erstattes av koloritt fra 1940.

OM FILMEN
April 1940. Den gryende krigen i Europa virker fjern for nordmennene, men verdens øyne er allerede rettet mot Narvik som skiper ut jernmalmen Hitler er avhengig av for å holde det tyske krigsmaskineriet i gang. Natt til 9. april krenkes Norges nøytralitet og tyske soldater går i land. Bykommandanten overgir Narvik uten kamp, men ikke alle er villige til å legge ned våpnene. Et kompani på 200 norske soldater bløffer seg ut av byen og tar opp kampen. Blant soldatene finner vi den unge korporalen Gunnar Tofte, som får sin ilddåp i kamp mot de profesjonelle, tyske alpejegerne i fjellene. I Narvik blir Royal Hotell, der hans kone Ingrid Tofte jobber som stuepike og tolk, tyskernes nye hovedkvarter. Fra skyttergraven er det enkelt å vite hvem som er venn og hvem som er fiende. Fra den sivile siden er bildet mer komplisert.

PRODUSENT
Nordisk Film Production produserer spillefilm, dokumentarer og dramaserier for det skandinaviske og internasjonale markedet, med en overordnet målsetning om å underholde et bredt publikum. De står bak mange av de største norske filmene de senere årene, blant annet «Kon-Tiki», «Den 12. mann» og «Tunnelen».

Høyoppløselige pressebilder og trailer kan lastes ned her: https://medie.filmdistributorerer.no/

Kampen om Narvik får premiere 25. desember 2021.

FILMFAKTA:
Tittel: Kampen om Narvik
Manus: Christopher Grøndahl
Regi: Erik Skjoldbjærg

I rollene: Carl Martin Eggesbø, Kristine Hartgen, Stig Henrik Hoff, Kari Bremnes, Emil Johnsen, Mathilde Cuhra, Henrik Mestad, Torfinn Nag, Holger Handtke, Christoph Bach, Billy Campbell m.fl.
Genre: Krigsdrama
Produksjonsselskap: Nordisk Film Production