KONVOI med kurs for verdens største kinomarked!

KONVOI med kurs for verdens største kinomarked!

Den kritikerroste norske storfilmen «Konvoi» har norgespremiere 25 desember. Nå er filmen solgt til USA og får samtidig sin internasjonale premiere på anerkjent filmfestival.

Den nye norske krigsfilmen ble pressevist sist torsdag i Norge til meget gode mottakelser. Nå er det klart at filmen også skal lanseres i et av verdens aller største filmmarkeder. Det er den anerkjente distributøren Magnolia Pictures som har sikret seg rettighetene for den nye norske storfilmen og planlegger lansering i USA første halvår 2024.

«Det er kjempegøy at filmen vår endte opp hos Magnolia. De har enorm «track-record» og har i tillegg til mange store amerikanske filmer også norske «Bølgen» og «Hodejegerne» i sin portefølje. Begge ble solide suksesser i dette markedet. Det er en betydelig annerkjennelse for Konvoi at den nå er sikret en ordentlig lansering i USA» - forteller en stolt produsent Martin Sundland.

I tillegg er det altså bestemt at storfilmen får sin internasjonale premiere under Rotterdam Filmfestival i januar. Rotterdam filmfestival er blant de mest anerkjente i verden og på NFI`s liste over prioriterte festivaler. Filmen har dermed fått både kunstnerisk og kommersiell anerkjennelse fra solide internasjonale bransjeaktører.

«Det er fantastisk å få internasjonal premiere i Rotterdam. Responsen fra festivalen på filmen vår er overveldende, og jeg gleder meg stort til å reise ned i januar og presentere «Konvoi» for det engasjerte publikummet i Rotterdam»- forteller regissør Henrik Martin Dahlsbakken.

For mer info - besøk festivalens hjemmeside her

Inspirert av virkelige hendelser
Konvoi er inspirert av virkelige hendelser og henter sin handling fra et av de aller største dramaene som utspant seg på havet under andre verdenskrig. Sommeren 1941 virket Hitlers krigsmaskin ustoppelig. Etter å ha underlagt seg store deler av Europa, invaderte Tyskland nå Sovjetunionen. De allierte ble tvunget til å hjelpe. Konvoier, bestående av lasteskip ble fylt til randen med krigsmateriell og begynte den farefulle ferden over Nordishavet.

I storfilmen Konvoi følger vi et norsk lasteskip på denne dramatiske reisen mot Murmansk. Under ferden splittes konvoien og de blir overlatt helt til seg selv. Uten noe form for militær bakgrunn står mannskapet plutselig ansikt til ansikt mot den tyske krigsmaskinen. Under ustoppelig angrep kjemper det unge mannskapet en kamp med livet som innsats for å få lasten frem, få en slutt på krigen, og få komme hjem.

«Verdens verste sjøreise»
Murmansk-konvoiene betegnes som en av andre verdenskrigs mest risikofylte operasjoner på havet.
Skipene seilte fra Storbritannia, Island og Nord-Amerika til Murmansk og Arkhangelsk.
Fra 1941 til 1945 ble over fire millioner tonn krigsforsyninger sendt med Murmansk-konvoiene.
85 allierte handelsskip og 16 allierte krigsskip ble senket og mellom 1000 og 1500 sjøfolk omkom.Den britiske statsministeren Winston Churchill omtalte etter krigen denne seilasen som «Verdens verste sjøreise».

FILMFAKTA:
Tittel: KONVOI
Manus: Christian Siebenherz, Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg.
Regi: Henrik M. Dahlsbakken
Genre: Krigsfilm, spenning, action
Skuespillere: Tobias Santelmann, Anders Baasmo, Heidi Ruud Ellingsen, Jon Ranes, Preben Hodneland, Kristian Repshus, Olav Waastad, Adam Lundgren, Fredrik Stenberg D-S, Tord Kinge, Jakob Fort.
Produksjonsselskap: Fantefilm Fiksjon AS
Produsenter: Martin Sundland, Catrin Gundersen og Thea Benedikte Karlsen