«Nordsjøen» - høstens storslåtte norske actiondrama slipper teasertrailer

«Nordsjøen» - høstens storslåtte norske actiondrama slipper teasertrailer

«Nordsjøen» er høstens store norske actiondrama på kino. Katastrofefilmen er laget av skaperne bak publikumssuksessene «Bølgen» og «Skjelvet». Denne gangen er handlingen lagt til det norske oljemiljøet og ett av verdens aller røffeste farvann.

Se klipp her:

I hovedrollen finner vi stjerneskuddet Kristine Kujath Thorp, som nylig har vært aktuell i storfilmen «Den største Forbrytelsen» og «Ninjababy». Andre sentrale roller bekles av blant andre Rolf Kristian Larsen, Anders Baasmo, Henrik Bjelland og Bjørn Floberg.

-Vi gleder oss enormt til endelig å vise Nordsjøen for det norske kinopublikumet. Det er blitt en spektakulær og storslagen film som utnytter kinoens potensiale til det fulle. Etter lang tid med tomme saler er vi sikre på at Nordsjøen vil være med å gi folk tilbake den gode følelsen som bare kino kan gi, sier produsent Martin Sundland.

Den pågående pandemien ga filmteamet store utfordringer. I utgangspunktet var filmen planlagt innspilt i utlandet, men situasjonen førte til at hele produksjonen måtte gjennomføres i Norge. Varme, trygge studiobygg ble byttet ut med krevende locations. Ekte oljeplattformer, kontrollrom, helikopter, flyplasser og båter ble dermed arbeidsplassen for filmteamet.

- Det har vært ekstremt krevende, men det har også gitt filmen en autentisk følelse som man bare får om man er der det faktisk skjer, forteller John Andreas Andersen, regissør av storfilmen. - Jeg er veldig stolt over hva vi har fått til. Offshore-bransjen har vært utrolig hjelpsomme og imøtekommende, og uten den velvilligheten vi har møtt hadde det vært umulig å gjennomføre en film som dette på denne måten.

Nordsjøen får premiere 29.10.2021
Høyoppløselig pressebilder og teaser kan lastes ned her: https://medie.filmdistributorerer.no/

Om filmen
Lille julaften 1969 annonserte den norske regjeringen en nyhet som skulle forandre Norge for alltid. Dagen markerte starten på Norges oljealder og et økonomisk eventyr uten sidestykke.

I den nye storfilmen NORDSJØEN tar det norske oljeeventyret en dramatisk vending. En oljeplattform går plutselig ned utenfor Ormen Lange feltet. Forskerne søker desperat å finne løsningen på den tilsynelatende uforklarlige hendelsen. Norge holder pusten når det viser seg at ulykken bare er starten på noe som skal bli veldig mye mer alvorlig. Et menneskelig drama på liv og død går i gang i det tusenvis av oljearbeidere plutselig er fanget på plattformer over hele Nordsjøen. Norgeshistoriens største redningsaksjon er et faktum.

Midt i dette kaoset befinner Sofia (Kristine Kujath Thorp) seg. Hun er en ung gründer som jobber med svært avanserte undervannsroboter. Sammen med kollegaen Arthur (Rolf Kristian Larsen) må hun risikere alt i en desperat kamp mot klokka, da det viser seg at Sofias kjæreste er fanget i en ødelagt plattform dypt under den frådende havoverflaten.

NORDSJØEN er en ny storproduksjon fra Fantefilm som tidligere har produsert katastrofefilmene SKJELVET og BØLGEN.

Manusforfatterne av storfilmen er Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad, som til sammen står bak noen av de største filmene i norsk filmhistorie med blant annet Hodejegerne, Buddy, Den største forbrytelsen, Kongens Nei, Skjelvet og Bølgen.

Filmfakta
Tittel
: NORDSJØEN
Sjanger: Action / Drama / Katastrofe
Regi: John Andreas Andersen
Manus: Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg
Produsent: Martin Sundland, Catrin Gundersen – Fantefilm Fiksjon AS
Cast: Kristine Kujath Torp, Rolf Kristian Larsen, Henrik Bjelland, Anders Baasmo, Bjørn Floberg, Anneke von der Lippe, Ane Skumsvoll, Cengiz Al.