Nye styremedlemmer speiler NGIs internasjonale satsing

Tre nye styremedlemmer er valgt inn i styret for NGI, Norges Geotekniske Institutt, som dermed for første gang har fått utenlandsk representasjon. – Den nye styresammensetningen reflekterer NGIs strategiske satsning på FoU og rådgivning for det europeiske offshore vindmarkedet, samt bygg- og anleggssektoren i Norge, sier adm. dir. Lars Andresen.

Ca 30 prosent av NGIs omsetning skjer utenfor Norges grenser, og mye har vært relatert til offshore olje- og gass. NGI forventer videre fremover et betydelig marked globalt også for offshore vind. Bygg, anlegg og samferdsel er nå NGIs største markedsområde.

Dr. Morten Albjerg Liingaard er sentral i vindkraftsatsningen i danske DONG Energy. Han sitter i ledergruppen i konsernet og i styret til Dansk Geoteknisk Forening. Han har god kjennskap til NGI fra faglig samarbeid i forbindelse med fundamentering av offshore vindturbiner, og er første representant for et utenlandsk selskap i styret for NGI.

Jon Sandnes er administrerende direktør i BNL (Byggenæringens Landsforening) fra 2013. Han var tidligere administrerende direktør i Entrepenørforeningen bygg og anlegg, (EBA). Han er sivilingeniør i bygg fra NTH, og tok diplomoppgaven i Hydro – hvor han også jobbet fra 1984 til han begynte i EBA i 2007.

Nytt styremedlem i NGI er også Gudny Okkenhaug, valgt av de ansatte i forbindelse med at deres representasjon økes fra to til tre. De to andre er Carl Harbitz og Beate Kvistedal, som begge ble valgt inn i 2014.

Styreleder i NGI er Klaus J. Hansen, direktør i Veidekke. Nestleder er Vibecke Hverven, direktør i OBOS Prosjekt. Øvrige medlemmer fra 2016 er Bente Nyland, oljedirektør og leder av Oljedirektoratet, og Per Are Hellebust, regiondirektør i Statkraft Energi. Observatør er professor og geotekniker Steinar Nordal, NTNU.