NHST Kvartalsrapport Q1 2013

NHST Kvartalsrapport Q1 2013

• Konsernets omsetning ble i første kvartal redusert med 3 % til MNOK 392,3.  Omsetningen i første kvartal var påvirket av at påskeuken i år kom i mars måned mot april i 2012.
  • Driftsresultat og EBITDA ble også redusert og endte på henholdsvis minus MNOK 7,3 og pluss MNOK 1,9.
  • Første kvartal har vært krevende annonsemåneder – særlig inn mot stilling ledig.  De ulike shippingtilknyttede aktivitetene i konsernet merket også lavere etterspørsel.
  • Markedsandelsmessig var utviklingen tilfredsstillende
  • På opplagssiden var det fortsatt omsetningsvekst og opplagsinntektene utgjør den største inntektskategorien, men med variasjoner mellom publikasjonene.
  • Veksten i digitale inntekter fortsatte og var særlig sterk for det nye forretningsområdet direct relations med en vekst på 43 %.
  • Konsernet kjøpte resterende aksjer i Mynewsdesk i slutten av mars og begynnelsen av april og eier medio april 100% av selskapet. Oppkjøpet av ddp direct i Tyskland har gått som planlagt og dette selskapet sammen med Mynewsdesk utgjør det nye forretningsområder direct relations
  • Gjennom første kvartal ble det lansert flere nye produkter.  Det nye Recharge konseptet og Upstream Technology ble begge lansert i første kvartal sammen med nye mandarinspråklige nettsteder for Upstream og TradeWinds.