NHST Media Group – Kvartalsrapport 2. kvartal 2015

NHST Media Group – Kvartalsrapport 2. kvartal 2015

Hovedpunkter fra 2. kvartal

• Omsetningen i andre kvartal var MNOK 324, det samme som i andre kvartal i fjor
  • Inntektsartene fortsatte å utvikle seg meget ulikt også i andre kvartal. Serviceinntektene vokste med 24 %, opplagsinntektene var stabile, mens annonseinntektene var tilbake 13 %.
  • Det var store variasjoner i omsetningsutviklingen mellom datterselskapene. Direct Relations økte med 36 %, Nautical Charts økte med 23 %, Global økte med 2 %, mens det største virksomhetsområdet DN var tilbake 8 % i omsetning.
  • Driftsresultatene i kvartalet var en EBITDA på MNOK 30 og EBIT på MNOK 20, tilbake henholdsvis MNOK 3,5 og 2 mot samme periode i fjor.
  • Andre kvartal viste bedre driftsresultater i Global og Other, mens DN, Direct Relations og Nautical Charts var tilbake.
  • Konsernet hadde en vekst i digitale inntekter på 12 % og de utgjorde i andre kvartal 30 % av totale inntekter.Det pågår en omfattende digital utvikling i alle forretningsområder og det var flere lanseringer i kvartalet.
  • Konsernet kjøpte seg opp til 100 % eierskap i nyhetsovervåkningsselskapet Intermedium i andre kvartal. Fishing News Weekly ble solgt med en svakt positiv resultateffekt.