NHST Media Group - Kvartalsrapport 2. kvartal 2019

NHST Media Group - Kvartalsrapport 2. kvartal 2019

NHST Media Group er midt i en omfattende omstillingsprosess som skal sikre økt andel digitale brukerinntekter, bedre lønnsomhet og økt veksttakt på lengre sikt. Resultatene for andre kvartal 2019 var påvirket av denne prosessen. Konsernet leverte en omsetning på 301,3 millioner kroner og et driftsresultat på 10,8 millioner kroner i andre kvartal, sammenlignet med henholdsvis 332,5 millioner kroner og 13,2 millioner kroner i samme periode i fjor.

- Til tross for en fortsatt nedgang i omsetningen er det gledelig å se at vi har en positiv utvikling i inntekter fra digitale abonnement, både som følge av vekst i publikasjonene og inkluderingen av Mention i konsernet. I tillegg begynner tiltakene på kostnadssiden å få effekt på lønnsomheten, foreløpig først og fremst i SaaS-virksomheten («Software-as-a-Service»), sier konsernsjef Hege Yli Melhus Ask i NHST Media Group.

Det pågår en rekke tiltak på tvers av konsernet for å ruste NHST for fremtiden og et gjennomgående tema i endringene konsernet gjennomfører er økt digitalisering. Tiltakene innebærer økte investeringer på områder der konsernet trenger å styrke sin kompetanse, teknologi og konkurransekraft for å sikre vekst og omstilling. I tillegg gjennomføres en rekke tiltak for å bedre lønnsomheten.

I andre kvartal ble det iverksatt tiltak som forventes å gi konsernet økt produktivitet og reduserte kostnader over tid. I Dagens Næringsliv (DN), som en av de første publikasjonene i verden, er automatisert sideproduksjon av deler av papiravisen i gang, og Globale publikasjoner tok i kvartalet i bruk samme digitale produksjons- og publiseringsplattform som DN for sin første publikasjon. I tillegg pågår det flere prosjekter for å samle ressursene i større enheter og på færre lokasjoner i Globale publikasjoner. Som tidligere kommentert, er det de seneste månedene gjennomført en større reorganisering og nedbemanning i Mynewsdesk.

Tiltakene resulterte i lavere driftskostnader i Norske publikasjoner og i SaaS-virksomheten i andre kvartal i år enn i samme periode i fjor. Underliggende er også kostnadsbasen i Globale publikasjoner på vei ned. Arbeidet fortsetter med en rekke effektiviseringstiltak på tvers av konsernet for å forbedre arbeidsoperasjoner og samhandling.

- Vi har fortsatt betydelige gevinster å hente ut på å bli mer digitale i måten vi jobber på. Selv om brukerne våre i stadig større grad bruker produktene våre utelukkende på nett, har vi en organisering i flere av virksomhetene som ikke i stor nok grad reflekterer dette. Her har vi identifisert grep som vil bidra til å redusere de strukturelle kostnadene, og dermed legge grunnlag for bedret lønnsomhet i årene som kommer, sier Ask.

Parallelt med arbeidet for økt effektivitet og reduserte strukturelle kostnader er det igangsatt flere aktiviteter som har som mål om å skape inntektsvekst. Bedre lønnsomhet i konsernet over tid forutsetter både inntektsvekst og god kostnadskontroll.