NHST Media Group - Kvartalsrapport 4. kvartal 2018

NHST Media Group - Kvartalsrapport 4. kvartal 2018

Fjerde kvartal viste en resultatnedgang med EBITDA på MNOK 11,4 (20,1) og en EBITDA-margin på 3,4% (5,8%). Tilbakegangen skyldes hovedsakelig utviklingen i Mynewsdesk og Norske publikasjoner, samt avskrivinger på goodwill relatert til Mention kjøpet.

Driftsinntektene i fjerde kvartal var MNOK 331 (348,1), 5% lavere enn samme periode forrige år. Det var tilbakegang i Norske publikasjoner med 4% og i Global Publications med 1%, mens utviklingen i Mynewsdesk var stabil før effektene av Mention kjøpet.

Abonnementsinntektene ble MNOK 211,0 (197,8), 7% høyere enn i samme kvartal i fjor. Det skyldes i hovedsak inntektseffektene fra Mention, men også i Norske publikasjoner vokste inntektene med 2% i fjerde kvartal.

Etter vekst i tredje kvartal, var annonseinntektene tilbake 9% i fjerde kvartal og endte på MNOK 75,7 (83,4). Størst tilbakegang var det i Norske publikasjoner.

Mention bidro med MNOK 18 i inntekter og MNOK 0,6 i driftsresultat fra ordinær drift i fjerde kvartal. Den foreløpige oppkjøpsanalysen viser brutto merverdier ved oppkjøpet på MNOK 195. En del av merverdiene skal avskrives og resultateffekten av dette i fjerde kvartal var MNOK 12. En nærmere beskrivelse av analysen og resultateffektene er presentert i note 3.

EBITDA før engangseffekter i fjerde kvartal endte på MNOK 4,3 (25,2), ikke inkludert gevinsten ved salget av virksomheten i Nautisk Forlag på MNOK 7.

Driftsunderskuddet var MNOK 10,8 (driftsoverskudd 4,8), inkludert effektene av Mention-kjøpet og Nautisk-salget.