Foto: Mikaela Berg/DN

Ny konserndirektør HR og organisasjon i NHST Media Group

Helga Bollmann Leknes (48) er ansatt som ny konserndirektør med ansvar for HR og organisasjon (Chief People Officer) i NHST Media Group fra 17. august.

Leknes går inn i konsernledelsen i NHST Media Group og vil rapportere til konsernsjef Hege Yli Melhus Ask.

- Helga har solid erfaring fra strategisk og operativ HR og forretningsledelse i store, internasjonale konsern. Kompetansen og rollen hennes blir meget viktig fremover for å sikre gjennomføring av våre ambisiøse planer for videreutvikling av medarbeiderne og selskapene i NHST Media Group. Vi er veldig glade for å få henne med på laget, sier Melhus Ask.

Leknes har vært både konserndirektør HR og kommersiell direktør i Norwegian Air Shuttle. Hun har også vært konserndirektør med ansvar for HR og kommunikasjon i Kongsberg Automotive. Tidligere har hun hatt internasjonale lederstillinger innen HR i Aker Solutions, i tillegg til lederstillinger innen HR- og IT i SAS. Leknes kommer til NHST Media Group fra en konsulentstilling i Norwegian Block Exchange (NBX).

Leknes sier hun takket ja til NHST-jobben fordi hun trives med utfordrende oppgaver i et selskap i betydelig endring. Fortsatt videreutvikling av kompetanse og investering i teknologi er viktig for NHST fremover, sammen med økt samarbeid og samordning av oppgaver på tvers av enheter og landegrenser.

- Jeg har fulgt NHST Media Group fra sidelinjen og er imponert over organisasjonens evne til å snu seg raskt og tilpasse seg endringer i markedet. NHST har viktige samfunnsoppdrag, ledende posisjoner i alle markedene de opererer i, og er en kompetansebedrift med noen av bransjens dyktigste medarbeidere. Jeg gleder meg til å bli en del av organisasjonen og bidra til økt medarbeidertilfredshet og lønnsom vekst framover, sier Leknes.

Leknes har en Master i organisasjon og ledelse fra NTNU og har tidligere studert informatikk, matematikk og filosofi ved Universitetet i Oslo.

Leknes etterfølger Helle Øverbye som går til en lederstilling i Innovasjon Norge.

- Helle har gjort en god og viktig jobb i NHST Media Group i en krevende periode for konsernet. Vi ønsker henne lykke til videre, sier konsernsjef Hege Yli Melhus Ask.

Oslo, 4. august 2020

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Konsernsjef Hege Yli Melhus Ask: +47 414 42 952 (mobil)
Påtroppende konserndirektør HR og organisasjon Helga Bollmann Leknes: +47 473 14 741 (mobil)