Tommelen opp for transformering av historisk bygård i Oslo sentrum

Tommelen opp for transformering av historisk bygård i Oslo sentrum

Tommelen opp for transformering av historisk bygård

Plan- og bygningsetaten gir tommelen opp for totalrehabilitering av historisk bygård i Oslo sentrum.

Nielstorp+ arkitekter har på vegne av Karlander Eiendom rammesøkt en totalrehabilitering av Kristian Augusts gate 7A. Den historiske bygården fra 1855 ligger ved Tullinløkka i Oslo og har stor historisk verdi.

Gården bærer preg av en gammeldags og lite effektiv arealdisposisjon og Karlander Eiendom ønsker som ny eier å rehabilitere, oppgradere og effektivisere eiendommen. Planen er å sikre en bærekraftig drift og heve kvalitetsnivået slik at kontor og serveringsarealer tilfredsstiller dagens standard med en unik identitet. Prosjektet innebærer en nennsom oppussing av fasadene, påbygging av eksisterende volumer og oppgradering av kontorarealer med etablering av heis og nye trappeløsninger. Bakgården beholder sin uteromsidentitet, mens et heldekkende glasstak tillater en klimatisert helårsbruk. Det nye glasstildekket gårdsrommet blir til et flerefunksjonelt rom som skal fungere som byggets sosiale hjerte, både som mingleareal og kantine for kontorarealer samt ”uteservering” utover kvelden for bevertningslokalene mot gaten. Tiltakene vil føre til at dagens adskilte arealer bindes sammen til et nytt sammenhengende kompleks med den tidligere bakgården som et nav i midten.

Karlander Eiendom har store miljøambisjoner for prosjektet med fokus på ombruk og bevaring av av eksisterende elementer, og sikter mot Breeam in-use sertifisering.

”Transformasjonsprosjekter er utrolig spennende å jobbe med. Det eksisterende utgangspunktet gjør at valg og tilpasninger resulterer i unike arealer hvor det historiske møter det nye. Alle arealer får sine helt egne identiteter ofte med en x-faktor det ikke ellers ville vært mulig å få til.”

Herman Hagelsteen,

Partner, Nielstorp+ arkitekter

”Som utviklere har vi en klar ambisjon om at våre prosjekter skal bidra positivt også utover seg selv. For å kunne realiseres må naturlig nok våre prosjekter kunne regnes hjem med kalkulatoren, men like viktig er det at de er kvalitetsprosjekter som står seg over tid. Rehabiliteringsprosjekter av denne typen er derfor utrolig spennende og givende for oss. Å rehabilitere i Oslo sentrum er en kompleks øvelse som krever et godt team og ikke minst god dialog med myndigheter og Byantikvaren. Når vi nå har fått tommelen opp gleder vi oss stort til å realisere det som skal bli helt unike kontorer med en av byens beste beliggenheter.”

Herman Tank Nielsen/Joakim Fuglerud, Karlander Eiendom

Regions

NIELSTORP+ arkitekter har siden starten i 1984 vært et av Norges mest produktive arkitektkontor med vesentlige prosjekter nasjonalt og internasjonalt. Kontoret er kjent for vårt samfunnsansvar og gode sosiale møteplasser - både inne i og utenfor byggene vi tegner. Vi står bak utvikling og masterplan til byområder som Aker Brygge, Tjuvholmen, og Vulkan. Vi designer boliger, nærings- og mulitfunksjonsbygg, hotell og idrettsarenaer. Til og med et og annet ikonbygg som Vikingskipet på Hamar.

Herman Hagelsteen

Pressekontakt Arkitekt/Partner +4797669764
Tord Kvien

Pressekontakt Arkitekt/Partner Prosjektleder 951 63 166

Moderne nordisk arkitektur med empati for natur, mennesket og kultur

NIELSTORP+ arkitekter
– empatisk arkitektur

Siden 1984 har NIELSTORP+ arkitekter vært en toneangivende formgiver for det bygde rom i Norge og internasjonalt. Kontoret er nå et utvidet partnerskap som jobber med fremtidsrettet prosjektledelse med fullt integrert BIM design på alle nivå.

Arkitektkontoret er kjent for sitt samfunnsansvar og har stort fokus på gode sosiale møteplasser - både inne i og utenfor byggene som tegnes. Menneskelig skala, respekt for natur, sted og miljø er kontorets ledestjerner.

Kontoret har utformet prisbelønte levende byområder som Aker Brygge, Tjuvholmen og Cicignon Park. NIELSTORP+ arkitekter skaper byområder som lever 24-7 med funksjonsblanding og gode, sosiale møteplasser. Med menneskelig målestokk og stedstilpasset arkitektur er ambisjonen å gjøre hvert sted unikt.

Vi tegner boliger, kontorer, kommersielle bygg og flerbruksbygninger, hoteller, vitenskapssentre, universiteter og sportsarenaer. I tillegg tegner vi også flyplasser, flyplasshoteller og hovedkontorer for internasjonale flyselskaper som Scandinavian Airlines i Stockholm, British Airlines i London og China Eastern Airlines i Shanghai.
Vår tilnærming er at hvert prosjekt er unikt. Et byrom, et bygg, en hytte sees alltid i en sammenheng. Er omgivelsene en urban bykjerne eller et urørt naturlandskap er prinsippet det samme. En humanistisk og empatisk arkitektur skreddersydd for sitt bruk og beliggenhet.

Vi i NIELSTORP+ arkitekter er kjent for vårt samfunnsansvar og for utformingen av gode sosiale møteplasser - både i og utenfor bygningene våre. Våre dyktige og kreative interiørarkitekter tilbyr helhetlige, spennende løsninger i alle våre prosjekter.

Vi har lang erfaring med å utforme masterplaner for byområder rundt om i verden. Foruten sosial bærekraft er vi opptatt av innovative løsninger som legger til rette for fremtiden. Vi samarbeider med ledende miljø- og biotekniske forskere for å iverksette løsninger for sirkulær økonomi, urbane landbruk og smarte hus og byer.

NIELSTORP + arkitekter tror på å skape arkitektur som bidrar til harmoni mellom mennesker, landskap og natur. Vi streber alltid etter å skape rom som er empatiske og bærekraftige, hvor mennesker møtes og trives, nå og i fremtiden.

NIELSTORP+ arkitekter
Industrigaten 59