Gå videre til innhold
Norsk institutt for vannforskning (NIVA) tildeles midler fra Forskningsrådet til tre store samarbeidsprosjekter for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv. (Illustrasjonsfoto: Forskningsrådet)

Pressemelding -

Forskningsrådet tildeler ca. 50 millioner til NIVA-forskning for å løse store samfunnsutfordringer

Regjeringen investerer gjennom Forskningsrådet 1,6 milliarder kroner i en rekke forskningsprosjekter som skal løse store samfunnsutfordringer. Norsk institutt for vannforskning (NIVA) tildeles midler til tre store samarbeidsprosjekter for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv.

I desember ble det klart at NIVA gis støtte til tre forskningsprosjekter med et samlet beløp på nesten 50 millioner kroner.

Her er NIVA-prosjektene det gis støtte til:

• "Cost-effective algae technology to promote circular economy development of Norwegian wastewater treatment plant" (Prosjektleder: Michael Li)
  • "SAfeguard BIodiversity and improve Climate Adaptation in catchment areas under pressure: tools and Solutions (SABICAS)" (Prosjektleder: Nikolai Friberg)
  • "Governing, producing, and negotiating reindeer landscapes – towards fair and sustainable use of land" (Prosjektleder: Kathrine Ivsett Johnsen)

Alle prosjektene er såkalte kompetanse- og samarbeidsprosjekter, der NIVA er søker og prosjektleder, men der problemstillingen er utarbeidet i fellesskap med partnere utenfor forskningssektoren. Formålet er å utvikle ny kunnskap som samfunnet eller næringslivet trenger for å møte viktige samfunnsutfordringer.

Godt samarbeid nødvendig

I en pressemelding fra Forskningsrådet påpekes det at det er nødvendig med et tett samarbeid mellom forskere, private bedrifter og det offentlige for å møte store samfunnsutfordringer. Prosjektene som Forskningsrådet nå investerer i, skal utvikle ny kunnskap og bygge forskningskompetanse som samfunnet trenger.

– 2020 har tydelig vist oss hvor viktig det er å møte samfunnsutfordringer med forskning og innovasjon. På mange områder haster det å få frem ny kunnskap og nye løsninger, derfor er det viktig å investere i forskning nå. For å nå ambisiøse energi- og klimamål er det avgjørende med framgang på dette området, sier olje- og energiminister Tina Bru i pressemeldingen.

Gunnar Omsted

Pressekontakt Seniorrådgiver, Medier og formidling Pressekontakt 93654386

Caroline Enge

Pressekontakt Forskningsassistent, seksjon for vann og samfunn Kommunikasjon, forskning +4745447990

Forskning for en bærekraftig framtid

Norsk institutt for vannforskning (NIVA) er Norges viktigste miljøforskningsinstitutt for vannfaglige spørsmål, og vi arbeider innenfor et bredt spekter av miljø, klima og ressursspørsmål. Vår forskerkompetanse kjennetegnes av en solid faglig bredde, og spisskompetanse innen mange viktige områder. Vi kombinerer forskning, overvåkning, utredning, problemløsning og rådgivning, og arbeider på tvers av fagområder.

Norsk institutt for vannforskning (NIVA)
Økernveien 94