Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Nye tall for omfang av vold og voldtekt i Norge

Tirsdag 28. februar kl 9 mottar Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl resultater fra ny omfangsundersøkelse om vold og seksuelle overgrep fra NKVTS. Det er ni år siden forrige nasjonale omfangstall ble lagt frem. Media inviteres til gjennomgang av funnene.

Omlag 5000 personer har svart på spørsmål om voldtekt, fysisk vold, seksuelle krenkelser på nett, hjelpesøking og kontakt med rettsapparatet.

Arrangementet finner sted i auditoriet i 1. etasje i Gullhaugveien 1, Nydalen, Oslo.

Justis- og beredskapsdepartementet har vært hovedfinansiør, og delfinansiering har kommet fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID), Barne- og familiedepartementet (BFD), Kunnskapsdepartementet (KD), Landbruks- og matdepartementet (LMD) og Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD). Studien er godkjent av Regional komité for medisinsk forskningsetikk.

Omfang av vold og overgrep i Norge - NKVTS

Kategorier

NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) fremskaffer forskningsbasert kunnskap som bidrar til at politikere, myndigheter og praksisfeltet tar gode beslutninger for å hjelpe berørte av vold og traumatisk stress. Senterets oppdragsgivere er primært Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet samt Kunnskapsdepartementet. NKVTS er eid av NORCE (Norwegian Research Centre AS) som er et statlig forskningsinstitutt eid av fire norske universiteter.

Runhild Grønlie

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 92246404
Thorbjørn Laundal

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 917 48 926

Et bedre liv for berørte av vold og traumer

NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) fremskaffer forskningsbasert kunnskap som bidrar til at politikere, myndigheter og praksisfeltet tar gode beslutninger for å hjelpe berørte av vold og traumatisk stress. Senterets oppdragsgivere er primært Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet samt Kunnskapsdepartementet. NKVTS er eid av NORCE (Norwegian Research Centre AS) som er et statlig forskningsinstitutt eid av fire norske universiteter.

NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress)
Gullhaugveien 1-3
NORGE