Sterk start for den nyetablerte Båtmessen.no

Med våren i anmarsj og mørke utsikter for arrangementer med mange mennesker, gikk Norboat, FINN.no, Båtens Verden og eDialog24 sammen for å lage Norges største digitale båtmesse: Båtmessen.no. Initiativet ble møtt med stor positivitet hos båtbransjen og hele 46 merker og mer enn 260 produkter sto klart for utstilling da messen åpnet 9. april klokken 12:00. Etter seks dager med døgnåpen messe er det helt klart at også publikum tar imot det nye initiativet med åpne armer.

- Vi er godt fornøyd med åpningen av Båtmessen.no. Det er ikke lett å starte helt på scratch med en helt ny og ukjent nettside, så starten har gått over all forventning. Vi har allerede passert 180 000 sidevisninger, noe som vitner om høy aktivitet. I tillegg er trafikken og engasjementet inne på siden fortsatt sterkt økende, sier Bransjeansvarlig for Båt i FINN.no, Ole Martin Larsen.

Larsen får støtte fra medarrangøren Norboat:

- Når man har jobbet hardt med noe er det selvsagt veldig gøy at det fungerer som man håpet. Vi visste jo at båtinteressen i Norge er stor, også i år, i tillegg til at vi var svært godt fornøyd med bredden av utstillere på messen, men man kan jo aldri være helt sikker før dørene åpner. Jeg synes også det er spesielt gøy at chat-løsningen fungerer godt. Dette er jo noe som ble konkret etterspurt av publikum etter den digitale caravanmessen og noe vi har sett på som et nøkkelelement, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, Daglig Leder i Norboat.

En av skeptikerne på forhånd var Trond Sundal i Sunseeker Norway. Sundal selger dyre kapitalvarer og følte seg derfor usikker på om salgsprosessen for hans båter egnet seg i en nettløsning. Etter de første dagene med messe er Sundal imidlertid svært positiv og mener dette er veien å gå:

- Jeg har store båter som jeg mener må ses og føles, så jeg var skeptisk i starten. Men - etter hvert som min stand ble bygget og jeg fikk se den ble jeg mer positiv. Jeg har fått flere gode tilbakemeldinger fra seriøse leads og fra tidligere kunder. Vi må endre oss i bransjen og dette ser ut til å være rette veien å gå.

eDialog24 som leverer chat-løsningen er imponert over hvordan båtbransjen bruker verktøyet deres. Daglig leder i eDialog24, Eljar Ness, er ekstra godt fornøyd når han hører at bruken av chat også gir resultater:

- Vi synes det er veldig gøy at de fleste av utstillerne valgte å bemanne sine stander med eDialog24 chat. Vi mener jo selvsagt at det er nettopp denne bemanningen som gjør dette til en messe og ikke bare en nettside - nettopp det at man setter interessenter og utstillere i direkte kontakt. Det gleder meg også å høre at de aller ivrigste satt med 13-14 svært kjøpeklare kunder etter den første helgen.

Askeladden har siden annonseringen av messen vært en av de aller mest positive til den nye digitale løsningen. De er svært godt fornøyd med effekten av messen så langt.

- Vi har god effekt og stor aktivitet i forbindelse med vår stand på Båtmessen.no Vi mottar et betydelig antall konkrete henvendelser om tilbud på spesifikke Askeladden modeller og vi ser at Båtmessen.no skaper aktivitet over hele landet, selv om de store "båt-byene" langs kysten naturlig nok dominerer. Vi har nå mange kunder i konkrete forhandlinger med våre lokale forhandler som vi naturligvis håper vil bli konvertert til faktiske båtsalg. Vi ser med spenning frem til å kunne oppsummere Båtmessen.no i slutten av måneden, sier Henrik J. Askvik, Daglig leder i Askeladden Boats.

Båtmessen.no sitt messemagasin og podcast er to av elementene som har slått aller best an på messen, noe medarrangøren Båtens Verden gleder seg over.

- Det er utrolig gøy at messemagasinet slår så godt an. Vi har jo håpet og trodd at mange av de besøkende er ute etter interessant båtstoff når de er på messen og da er det svært gledelig at dette stemmer. Det er også ekstra gøy at så mange tar seg tid til å høre podcast-episodene våre. Så langt har båtmessen.no gitt oss en voldsom vekst i lyttertall og vi håper at mange av disse blir med oss videre etter messen, sier Vetle Børresen, Redaktør i Båtens Verden.

I tillegg til messemagasinet vitner også interessen for båtutstyr om at messen treffer godt hos flere enn de som er på jakt etter å kjøpe båt. Båtutstyrskjeden BestMarin stiller på messen med svært gode tilbud på blant annet båtpleiepakke, poleringsmaskin og VHF og er messens tredje mest besøkte stand i øyeblikket. Event Manager i Norboat, Christian Broch Korsbøen sier dette er i tråd med hva Norboat og FINN hadde trodd på forhånd:

- Vi visste at det var svært mange som kjøpte seg båt gjennom hele sesongen i fjor og antok at mange av disse ville være på jakt etter utstyr og vedlikeholdsartikler denne våren. I tillegg kjøpte mange ny båt i fjor og gjennom vinteren som de får levert på vannet i disse dager. I en kliss ny båt trenger man alltid diverse utstyr og tilbehør, så det overrasker meg ikke at standen til BestMarin leverer bra, sier Korsbøen.

Et populært innslag på Båtmessen.no er spørrekonkurransen. Det er imidlertid kanskje ikke så rart da hovedpremien er en River 350 med 9.9 hk Tohatsu. Vinneren trekkes 26. april og konkurransen har også mange andre flotte premier som båtførerkurs, gavekort hos Watski, totalmedlemskap i Redningsselskapet, abonnement på Båtens Verden og billetter til båtmessen Båter i Sjøen.

For å ha mulighet til å vinne en av disse premiene må publikum svare rett på 14 båtrelaterte spørsmål. Korsbøen er godt fornøyd med både oppslutningen- og kunnskapsnivået hos publikum:

- Vi har vel fått inn rundt 700 svar allerede og langt over halvparten har alt rett. Det vitner om et publikum med god kunnskap om båt og båtliv, sier Korsbøen.

Båtmessen.no holder åpent 24 timer i døgnet til og med søndag 25. april.

• Hobby

• fritid