Norges første store totalentreprise ferdig tre måneder før tiden

Norconsult har prosjektert den nye strekningen på E18 mellom Tvedestrand og Arendal for AF Gruppen. God fremdrift på prosjektet gjør at strekningen nå åpnes for trafikk allerede før fellesferien.

– Vi har hatt god flyt gjennom hele prosjektet, og vi så i høst at vi kunne ligge an til en tidligere åpning av prosjektet enn det som lå inne i planene. Vi lanserte denne ideen for Nye Veier – og vi har nå posisjonert prosjektet for en åpning tre og en halv måned før tiden, sier prosjektleder Erik Frogner i AF Gruppen til Byggeindustrien.

Veien skulle etter den opprinnelige planen åpnes i oktober 2019, og åpner nå altså mer enn tre måneder tidligere. Les hele saken i bygg.no her.

Høy tverrfaglig kompleksitet

Jørn Arild Sæther har vært oppdragsleder for Norconsult i prosjektet.

– Prosjektet og organisasjonen vår har hele veien vært preget av positivitet og et ønske om å hjelpe AF Gruppen til best mulig resultat. Vi har klart å løfte oss stadig høyere, etter hvert som tempoet og den tverrfaglige kompleksiteten har økt. Hver enkelt medarbeider har stått på dag ut og dag inn for å drive dette nybrottsarbeidet framover, i den første store totalentreprisen innenfor samferdsel, sier Sæther, som også trekker frem at AF Gruppen og Norconsult har lært svært mye av hverandre gjennom god daglig samhandling.

– Samtidig har oppdraget satt en ny standard innenfor BIM og digital planlegging. Dette hadde ikke vært gjennomførbart uten gode modeller tilpasset fremdriften på anlegget, sier Sæther.

• samferdsel