AF Gruppen og Norconsult vant E6 Storhove – Øyer

Nye Veier har valgt AF Gruppen og Norconsult for utbygging av ny vei på E6-strekningen Storhove – Øyer i Innlandet. Prosjektet inngår i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer.

Kontraktsverdien på strekningen er estimert til 1,8 milliarder kroner, eksklusive opsjoner og mva. Etter en fase med forberedelser er det planlagt byggestart i løpet av sommeren 2023, med ferdigstillelse i 2026.

– Det er veldig gledelig at Nye Veier har valgt AF Gruppen med Norconsult på laget til dette oppdraget, tidligere samarbeid har vist seg å være svært vellykket i liknende prosjekter. Nå skal vi sammen sørge for at E6 Storhove – Øyer blir en moderne og sikker veistrekning, sier konsernsjef i Norconsult Egil Hogna.

Oppdraget med E6 Storhove – Øyer ledes fra Norconsult Lillehammer.

Den rundt ti kilometer lange strekningen som nå skal bygges inkluderer blant annet en 2,7 kilometer lang toløpstunnel, Fåbergtunnelen, og omtrent fem kilometer med utvidelse og gjenbruk av eksisterende vei. Prosjektet inkluderer også kryssing av Dovrebanen ved Storhove.

Prosjektet bidrar til at 4,5 kilometer av eksisterende E6 tilbakeføres til natur og landbruksformål.

• samferdsel
  • bærekraft
  • bygg og eiendom

I Norconsult utvikler vi morgendagens samfunn ved å kombinere ingeniørfag, arkitektur og digital kompetanse. Vi har en helhetlig tilnærming med utgangspunkt i lokal tilstedeværelse, tverrfaglig kompetanse og samarbeid. Gjennom nyskaping og innovasjon, og med formålet «Hver dag forbedrer vi hverdagen», søker vi stadig etter mer bærekraftige, effektive og samfunnsnyttige løsninger. Vi er et tverrfaglig rådgiverselskap, og våre 5 600 medarbeidere er fordelt på rundt 130 kontorer, hovedsakelig i Norden. Hvert år løser vi tusenvis av små og store oppdrag for private og offentlige kunder, innen blant annet bygg og eiendom, samferdsel, arkitektur, fornybar energi, vann og avløp, industri, sikkerhet, miljø og IT. (Tall per 31.12.2022)