Skanska valgte Norconsult til viktig E18-utbygging

Skanska Norge er tildelt kontrakten som totallentreprenør for E18-utbyggingen Fornebukrysset-Strand. Norconsult skal være totalrådgiver og prosjekteringsansvarlig for alle fag på strekningen, i det som blir den største kontrakten på første del av E18 Vestkorridoren.

– Vår brede og tverrfaglige kompetanse innen samferdsel, veiplanlegging, mobilitet, byutvikling og miljø vil være viktige bidrag i planleggingen av arbeidet med et av Norges største veiprosjekter i årene som kommer. Vi ser frem til videre samarbeid med Skanska og Statens vegvesen, sier konsernsjef Egil Hogna i Norconsult.

Norconsult er allerede sentral i planleggingsarbeidet av hele E18 Vestkorridoren. I juni 2022 signerte Statens vegvesen og Skanska Norge, sistnevnte med Norconsult som rådgiver, en kontrakt som omfatter prosjektering og bygging av strekningen E18 Strand-Ramstadsletta.

I tillegg har Norconsult på oppdrag for Statens vegvesen også jobbet med reguleringsplanen for tilstøtende parsell på E18 Vestkorridoren etappe 2, Ramstadsletta-Nesbru.

Kontrakten Fornebukrysset-Strand innebærer prosjektering og bygging av 2,3 kilometer ny motorvei med tre felt i hver retning, samt vekslingsfelter på deler av strekningen. I kontrakten inngår også 660 meter av Høviktunnelen, hvorav 440 meter er bergtunnel. Det skal i tillegg bygges hovedsykkelvei mellom Fornebukrysset og Strand.

Anleggsarbeidene har planlagt oppstart sommeren 2023 og skal etter planen være ferdig i 2029/2030.

I Norconsult utvikler vi morgendagens samfunn ved å kombinere ingeniørfag, arkitektur og digital kompetanse. Vi har en helhetlig tilnærming med utgangspunkt i lokal tilstedeværelse, tverrfaglig kompetanse og samarbeid. Gjennom nyskaping og innovasjon, og med formålet «Hver dag forbedrer vi hverdagen», søker vi stadig etter mer bærekraftige, effektive og samfunnsnyttige løsninger. Vi er et tverrfaglig rådgiverselskap, og våre 5 900 medarbeidere er fordelt på rundt 130 kontorer, hovedsakelig i Norden. Hvert år løser vi tusenvis av små og store oppdrag for private og offentlige kunder, innen blant annet bygg og eiendom, samferdsel, arkitektur, fornybar energi, vann og avløp, industri, sikkerhet, miljø og IT. (Tall per 30.03.2023)