Universum 2022: Studentene har kåret Norconsult til bransjens mest attraktive arbeidsgiver

Rangeringen av Norges mest attraktive arbeidsgivere etter studentenes karrierepreferanser ble offentliggjort under Universum Awards torsdag 12. mai. I underkant av 11 000 studenter har sagt sin mening og kåret Norconsult til bransjens beste rådgivningsselskap.

Universum avdekker hvert år Norges mest attraktive arbeidsgivere med en undesøkelse rettet mot studenter i Norge. Tallene viser blant annet at Norconsult er en av de mest populære arbeidsgiverne ved utdanningsinstitusjonene NTNU Trondheim, NTNU GJØVIK, NTNU Ålesund og NMBU.

I kategorien engineering consulting rangerer studentene Norconsult som bransjens mest attraktive arbeidsgiver.

– Det er veldig gledelig at Norconsult, og bransjen i sin helhet, har en så sterk posisjon blant studentene. Hvert år rekrutterer vi flere hundre nye medarbeidere, mange av disse kommer rett fra skolebenken. For å få tak i de beste hodene må vi tilby de mest spennende prosjektene, samtidig som vi byr på et fleksibelt arbeidsmiljø hvor folk trives med å jobbe, sier konsernsjef Egil Hogna i Norconsult.

Norconsult rangeres som nummer fire på tvers av alle bransjer og rykker dermed opp én plass sammenliknet med tilsvarende undersøkelse i fjor. Attraktiviteten måles basert på spørsmålet «Hvem er din drømmearbeidsgiver?». I undersøkelsen, som nær 2 500 ingeniørstudenter har besvart, rangeres Norconsult som nummer tre blant kvinner og nummer fire blant menn når de oppgir sin drømmearbeidsgiver.

– Vi er veldig stolte over denne plasseringen. At vi har rykket et hakk opp på rangeringen viser at vi gjør noe riktig og at studentene legger merke til vårt arbeid i Norconsult. Personlig tror jeg at satsningen vår «Rådgiverne» har gitt studentene et enda bedre innblikk i arbeidshverdagen vår. I tillegg tror jeg at studentene har fått med seg at vi tar bærekraft på alvor, sier direktør for bærekraft og stab i Norconsult, Janicke Garmann

Prisen ble delt ut under Universum Awards

Prisen for «bransjens beste» ble delt ut under Universum Awards, der Norconsult stilte med flere av profilene fra dokumentarserien «Rådgiverne». Dokumentarserien, som følger ni medarbeidere i deres hverdag som rådgivere, har vært sentral i Norconsults profilering mot studentene den siste året.

– I tillegg til de gode tilbakemeldingene og resultatene siden lanseringen, så er det viktigste for oss at vi når ut til studenter i hele landet med «Rådgiverne». Derfor er vi nå i gang med å spille inn sesong to der vi skal bli kjent med flere av våre medarbeidere innen ulike fag og på ulike kontorer. Målet er fortsatt at serien skal gi svar på mange av de spørsmålene som vi opplever at studenter ofte er opptatt av og at de kan se hva jobben som ingeniør eller arkitekt innebærer, sier seniorrådgiver i HR i Norconsult, Malin Eriksen.

• rekruttering og ansatte
  • bærekraft

I Norconsult utvikler vi morgendagens samfunn ved å kombinere ingeniørfag, arkitektur og digital kompetanse. Vi har en helhetlig tilnærming med utgangspunkt i lokal tilstedeværelse, tverrfaglig kompetanse og samarbeid. Gjennom nyskaping og innovasjon, og med formålet «Hver dag forbedrer vi hverdagen», søker vi stadig etter mer bærekraftige, effektive og samfunnsnyttige løsninger. Vi er et medarbeidereid rådgiverselskap, og våre 5 100 medarbeidere er fordelt på rundt 130 kontorer, hovedsakelig i Norden. Hvert år løser vi tusenvis av små og store oppdrag for private og offentlige kunder, innen blant annet bygg og eiendom, samferdsel, arkitektur, fornybar energi, vann og avløp, industri, sikkerhet, miljø og IT. (Tall per 20.11.2021)