Kjøpte seg frihet

– Det er godt å slippe vedlikehold av boligen, og det å hele tiden ha dårlig samvittighet for det man burde ha gjort, sier Hilde Sandberg. For litt over ett år siden flyttet hun og mannen fra 300 kvm til 100 kvm. De har ikke angret ett sekund.

Hilde Sandberg og Lars Petter Johansen flyttet fra en stor enebolig på Nes til leilighet i Strandvegen, Brumunddal. De følte at det var tull at de to alene satt med en stor enebolig. – Vi brukte ett år på å kvitte oss med ting. Vi gikk fra 300 kvm til 100 kvm. Overgangen var brutal, så vi trengte dette året slik at vi slapp å kaste så mye. Vi ga bort en del og solgte en del. De som kjøpte boligen var førstegangsetablerere, så en del av møblene ble stående igjen, og en del ble satt i gjenbrukskontaineren på fyllingen. Tro det eller ei, jeg savner ingen ting. Jeg synes det er deilig og ikke ha så mye, da har man oversikt på det man har, forteller Hilde som nå kun har en liten bod i parkeringskjelleren til lagring.

Frivillig dugnad
Noe av det Hilde setter pris på, er den friheten hun og mannen nå har fått. Nå kan de reise når de vil, gå lange turer eller ha besøk av venner uten å ha dårlig samvittighet over vedlikehold de burde ha gjort med huset. Nå er alt nytt og lettstelt. Er det noe som må fikses gjøres det på fellesdugnad i sameiet; som klipping av hekker og raking av løv. De har et bra samhold og samarbeid, og det er alltid noen som kan hjelpe til. Som nå da de skal pusse vinduer i trappehuset, da er det en som har tilgang på lift. – Det er viktig å understreke at dugnaden er frivillig, man behøver ikke å løfte en finger, men det er alltid noen som vil hjelpe til. Vi har en vaktmester på bygget, og egen snøbrøyteliste. I fjor vinter var det 11 stk. som meldte seg frivillig til å måke. De måker hver sin uke foran inngangsdørene og de interne stiene. Slik holder vi også felleskostnadene nede, forklarer Hilde som også sitter som styrer i Sameiet.

Det beste
Blokkene i Strandvegen, Brumunddal, ligger øverst på feltet, de fleste med utsikt til Mjøsa. Det går heis fra parkeringskjeller opp til hver etg. – Parkeringskjelleren er noe av det beste. Den er snøfri og holder alltid 10 grader eller mer gjennom hele året. Det er så godt og bare kunne sette seg inn i bilen å kjøre uten å måtte skrape is eller børste bort snø først, forteller Hilde fornøyd.
I Strandvegen bor du nære sentrum, men ikke nærere enn at man har naturen rett utenfor døren. Her har du Mjøsa som innbyr til bad- og båtliv, og skogen med sine utallige stier. Du kan gå helt inn til Hamar om du vil. –Vi kan nå gjøre det vi har lyst til uten å måtte hefte andre med å stelle hagen, passe blomster o.l. Nå har vi frihet til å gjøre det vi vil, avslutter Hilde.

Hildes tips til deg som skal flytte fra stort til mindre:

• Begynn i god tid på å tenke over hva man skal ha med seg.
  • Be om å få se på tilsvarende leiligheter for å se hva man får plass til.
  • Be om å få komme inn til andre for å få se på alternative løsninger. En leilighet kan ha flere løsninger.
  • Spør og ikke tro.
  • Ikke vær redd for å spørre.

• leilighet