Trondheim Lufthavn Værnes utvider - øker kapasiteten og blir grønnere

Avinor igangsetter nå et prosjekt for å utvikle og modernisere Trondheim Lufthavn Værnes. Målet er å gjøre lufthavnen mer effektiv, sikrere, fleksibel og grønn. Nordic – Office of Architecture, COWI og Norconsult er valgt til oppdraget og arbeidet starter allerede før sommeren.

- Vi er veldig glade for at vi nå er i gang med et nytt skisseprosjekt, og at vi har fått med et godt rådgiverteam, sier lufthavndirektør Marit H. Stigen. Det vil bli både spennende og krevende å jobbe med et så stort byggeprosjekt, samtidig som vi må ha et veldig sterkt fokus på kostnadene både i drift og i prosjektet. Dette prosjektet er imidlertid nødvendig for å at vi kan ivareta vårt samfunnsoppdrag – ved å levere sikre og effektive tjenester til innbyggere og virksomheter i vår region. Likevel er det viktig for oss å presisere at dette prosjektet ikke kan realiseres før vi er gjennom den krisen luftfarten og Avinor er i, men da skal vi også være klar.

Rådgivertrioen Nordic – Office of Architecture, COWI og Norconsult, har nå fått oppdraget med å utvikle forbedret terminalløsning for Trondheim Lufthavn Værnes. Prosjektet vil gjennomføres med bistand fra ekstern prosjektleder, Avinors egne prosjektressurser og lokal fagkompetanse.

Mer effektiv og fleksibel lufthavn

Moderniseringsprosjektet skal både bedre kapasiteten, sikre god passasjerflyt og effektivisere driften av flyplassen og dens mange funksjoner. Bagasjeanlegget skal moderniseres og utvides, det skal bygges nytt varemottak og det skal tilrettelegges for et bedre kommersielt servicetilbud.

‒ Vi gleder oss til å gå løs på denne oppgaven sammen med Avinor. Her vet vi at man tenker langsiktig og vi ser frem til å sammen finne de beste løsningene for fremtiden. Modernisering vil komme Trondheim og regionens befolkning og næringsliv til gode, sier Bjørn Olav Susæg, oppdragsansvarlig for rådgivergruppen, arkitekt og partner i Nordic.

Fokus på miljø og energieffektive løsninger

For den nye lufthavnen i Trondheim er ambisjonene å gjøre klimaavtrykket så lavt som mulig. Ved å ha et sterkt fokus på miljøvennlige løsninger vil prosjektet stille krav til forbedret avfallshåndtering, samt øke gjenvinnings-og ombruksgraden av eksisterende bygg, rive- og overskuddsmasser. Grønne anskaffelser skal også benyttes for å bidra til en reduksjon i CO₂-utslippene med 40 % iht kravene fra Parisavtalen.

‒ Avinor en byggherre med store miljøambisjoner. De stiller alltid høye miljøkrav og sørger for å sette alle miljørelaterte aspekter ved flyplassen høyt på agendaen, forteller Frode Fjeldstad prosjektsjef i COWI, som får ansvar for energi- og miljøløsningene.

Solid kompetanse på lufthavn

‒ Teamet vårt har god erfaring med samarbeid på store byggeprosjekter, og har blant annet samarbeidet på ny terminal på Oslo lufthavn og Bergen lufthavn Flesland. Vi opplever at vårt tverrfaglige samarbeid skaper synergier knyttet til helhetlige, effektive og bærekraftige løsninger, noe som vil gi stor merverdi for Avinor, sier Gisle H. Fagerlid, markedskoordinator for lufthavn i Norconsult.

Kontaktinfo:

Gurli Høeg Ulverud, Kommunikasjonssjef/avdelingsleder kommunikasjon og samfunnskontakt, AVINOR, e-post: ghu@avinor.no Mob: +47 40213811

Bjørn Olav Susæg, Oppdragsansvarlig for rådgivergruppen, Arkitekt og Partner i Nordic, e-post: bos@nordicarch.com Mob: +47 93420697

• Arkitektur

• byggeprosjekt
  • værnes
  • lufthavn
  • terminal
  • bærekraft
  • norconsult
  • cowi
  • nordic — office of architecture
  • trondheim
  • flyplass
  • arkitektur
  • rådgivergruppe

• Trøndelag

Nordic - Office of Architecture har over 35 års erfaring innen store komplekse prosjekter, i Norden og globalt. Et stort internasjonalt team på over 220 ansatte fra over 30 forskjellige nasjonaliteter jobber i dag på tvers av landegrenser, med prosjekter innen blant annet infrastruktur, masterplaner, helse- og utdanningsbygg. I Norge er firmaet kanskje mest kjent for utvidelsen av Oslo Lufthavn og Bergen Lufthavn, som begge sto ferdige i 2017, samt som ledende arkitekter på Prosjekt nytt regjeringskvartal. Vårt mål er å skape fremragende arkitektur — unike løsninger som svarer på våre kunders og samfunnets behov, og det er vår visjon å opprettholde og utvikle langvarige og bærekraftige løsninger av høy kvalitet, basert på våre arkitektoniske verdier.