Colour Futures 2013

Colour Futures 2013

Akzo Nobel er verdens største malingsprodusent.
Vår misjon er å gi folket en fargerik tilværelse.

Vi kjenner og forstår fargenes makt og den positive effekt de har på vår sinnsstemning. Farger vi omgir oss med påvirker mange aspekt i livet. De oppmuntrer, beroliger, inspirerer, utfordrer og provoserer; farger kan endre vårt syn på omgivelsene. Som verdens største malingsprodusent, er det vårt ansvar å plukke opp alt som er verdt å vite om hvordan farger påvirker. Vi er stolte av vår kunnskap om fargeformler og høyteknologisk produktutvikling.

Vårt globale Akzo Nobel Aestethic Center samler kontinuerlig kunnskap og analyserer det som skjer i verden. Denne virksomheten muliggjør Colour Futures; fargeprognoser og -kolleksjoner til inspirasjon for våre kunder. Hvert år inviterer vi en internasjonal gruppe av kreative eksperter fra beslektede fagområder som design, arkitektur og mote sammen med våre fargedesignere, for i fellesskap å kunne fastsette nøkkelfarger til neste års trender.

Ekspertgruppen kommer fra ulike deler av verden, med ulike kulturelle kilder og påvirkninger - fra kunst til teknologi og fra natur til popkultur. Undertegnede deltar i denne gruppen. Gruppens synspunkter, innsikt om farger og fremtidige trendoppfatninger blir i samarbeid med våre designere oversatt til situasjonsbilder, stemninger og deretter i endelige fargepaletter. Resultatet er presentert i den årlige utgaven av Colour Futures. Bruk den som din egen universale inspirasjonskilde.

Forbindelser
Hvert år har Colour Future et hovedtema. I år er forbindelser inspirasjonskilden til våre 5 trend paletter. I vårt moderne liv er forbindelsene gjennom nettverk, dialog og innovasjon viktig for å forstå forbindelsene mellom ulike deler av alt vi omgir oss med.  All informasjon vi mottar kommer hurtigere og raskere enn før og krever mer av oss. Men vi trenger også å kunne slå av denne informasjonsflommen fra sosiale medier, apps og gadgets. Våre fargepaletter representerer de ulike aspektene forbindelser påvirker oss.

Vi er heller ikke bare en type menneske som bare har en stil, forbindelser gir oss mulighet å velge flere stiler. Og åpne opp for nye inspirerende rom.

Årets Farge er Indigo:
Årets farge 2013 gir en rolig og nøytraliserende puls til våre liv. Indigo har en beroligende og ærlighet over seg. Den innbyr til avslapning og inspirasjon. Den spiller på flere følelser, som trygghet og lekenhet. Trygghet vi kjenner fra det geistlige og lekenhet fra det kosmiske.

Indigo oppleves som en allsidig farge, og den passer like godt til sterke farger som nøytrale og hvite toner.

Under arbeidet med fargedokumentet Colour Futures 2013, var indigo en tydelig og klar vinner som årets farge.

5 trendfargeretninger 2013:
I 2013 fremstår alle fargene som modne og sofistikerte.  Paletten er utarbeidet med refleksjon på hvordan vi ønsker å leve. Dens mange fargetoner sammen med de nøytrale fargene gir et flott spill.

Collective Passion
Energisk, Samlende, Spontan, Kollektiv, Transparent
Fremstår som en flokk med fugler som raskt endrer destinasjon fra et sted til et annet. Alltid sammen, men i nye former og forbindelser. Slik kan en si at denne dynamiske og lekne paletten har tatt form. Vi lever i dagens samfunn med glede over å kunne delta, med det som vi er mest opptatt av til enhver tid.
-  Ikke en monoton flate men farge som flyter inn i hverandre.

Switching Off
Rolig, Stillhet, Inaktiv, Kreativ, Ensomhet, Dagdrømmende
I dagens travle samfunn er det gradvis blitt mer vanskelig å komme seg bort enn tidligere, og studier viser til at vi dagdrømmer mindre og mindre. Denne paletten som går fra det hviteste hvite til det mørkeste mørke gir oss forbindelsen fra det moderne samfunnet til den stille tiden for oss selv. Samspillet mellom dagdrømmer og natt, eller mellomspillet i den blå timen, er her nøkkelen til indre ro.
Rolig hvite flater som rim mot nattens mørke farger.

The Art of Understanding
Nysgjerrig, Tydelig, Kommunikasjon, Orden, Forståelse
Objekter og ting vi omgir oss med i hverdagen eksisterer samt tikker og gårMen hvordan virker de? Det å sette seg ned og avkode, ta fra hverandre alt det vi har rundt oss, for å forstå forbindelsene til hvordan vi har det i våre liv er hovednøkkelen til denne paletten. Vi vil ha en klarhet og et system i alt.
-  Fargene er klare og ryddige. 50 tallets glade farger.

Home Factory
Enkelheten, Selv forsørgende, Ærlig, Produksjon i liten målestokk
Det enkle og personlige kommer her til sin rett. Ønsket om å lage og produsere mat, møbler og klær selv er viktig for å forstå forbindelsene til hva vi har bruk for for å overleve. Ikke i en stor skala, men i en enkel og liten skala, hvor egenindividet er i fokus.
-  Fargene er mørkere og hentet fra vintage design og jorden vi lever på.

Visual Solace
Ren glede, Oppbyggelig, Oppløftende, Sjelemater, Undrende
Må alt ha en dypere mening? Kan ikke noe bare være vakkert? En palett som gir oss forståelse av ro og helhet når vi ser på den. Noe vakkert som gir oss en dypere mening, uten at vi må sette ord på det. En undrende og oppløftende palett med feminine rolige farger.
-  Fargene henter sin inspirasjon i malereir fra slutten av 1800 tallet og deilige engelske hager.

Til slutt vil jeg ønske velkommen til en verden som bruker mer og mer farger. Våre 8 nøkkelfarger for 2013 er klare og tydelige, fra den flørtende røde farger til den lekre Greige tonen som er med på å løfte pallettene til en meget brukervennlig fargehverdag.

Håper dere vil finne like stor glede i å bruke fargene som jeg har.

Akzo Nobel/Nordsjö

Utdrag av foredraget til:

Tale Henningsen
Fargedesigner

T  +47 66 81 94 00
F  +47 66 81 95 00
M +47 907 19 895
tale.henningsen@akzonobel.com

Nordsjö-varemerket har sitt opphav i Nordström & Sjögren AB, som startet opp virksomheten allerede i 1903. I dag er Nordsjö et av Nordens ledende og mest nyskapende varemerker. Vi har et sterkt fokus på å utvikle og fremstille produkter som ivaretar miljøet – vår ambisjon er alltid å ligge ett steg i forkant av bestemmelser og krav i samfunnet. Ved anlegget i Sege utenfor Malmö, som er Nordens største, utvikler og fremstiller vi maling, lakk, sparkel og beis for både privatforbrukere og yrkesmalere. Nordsjö er en del av AkzoNobel-konsernet, verdens største malingsleverandør.

AkzoNobel er verdens største malingsleverandør og en ledende produsent av spesialkjemikalier, bygglim og limsystemer. Vi forsyner bedrifts- og privatkunder verden over med nyskapende produkter og satser hardt på å utvikle bærekraftige løsninger for våre kunder. Blant våre anerkjente varemerker er Eka, International, Dulux og Sikkens. Vi er representert på Global Fortune 500-listen og blir stadig rangert som en ledende aktør innen bærekraftig utvikling. Konsernets hovedkontor ligger i Amsterdam, og vi opererer i mer enn 80 land, der våre 55 000 engasjerte medarbeidere leverer Tomorrow's Answers Today™.