En ny undersøkelse viser at 9 av 10 barn ikke selv bestemmer hvordan barnerommet skal se ut

Hvem skal barnerommet innredes og fargesettes for, hvis det ikke er for barna? En underskelse på vegne av Nordsjö fra analyse- og konsulentorganisasjonen YouGov i Sverige, viser at mindre enn 1 av 10 barn selv bestemmer hvordan deres egne rom skal se ut. Derfor lanserer Nordsjö kampanjen 'Drømmerommet' - et initiativ som gir barna mulighet for å være mer delagtige i innredningsprosessen.

Innredning er altid et aktuelt tema og i dag ser mange det som en mulighet til å kunne holde sitt hjem oppdatert med de siste nye trender. Spørsmålet er hvem vi egentlig innreder for? En ny undersøkelse, gjennomført av YouGo på vegne av Nordsjö, viser at det ofte er andre ting enn barnets egne ønsker, som styrer innredningen av barnerommet.

- Med sosiale medier er våre hjem blitt mye mer offentlige enn noen gang før, hvilket er med på å gjøre oss ekstra oppmerksomme på våre valg. Kanskje tør vi ikke involvere våre barn? Det er faktisk ganske synd, da det vigtigste må være at den som bor der og bruker rommet, trives med det, sier Katja Kristensson, ansvarlig for Nordsjös sosiale medier.

Undersøkelsen viser at det ofte er foreldrene som bestemmer over innredningen og fargene i barnerommet - også blant foreldre som samtidig sier at de hovedsakelig blir inspirert av deres barn. Det viser at viljen hos foreldrene finnes, men at det praktisk er vanskelig å involvere sine barn i innredningen. Det er med bakgrunn i dette, at Nordsjö lanserer 'Drømmerommet' - et initiativ som gir barna mulighet til å mene noe, når det kommer til deres eget rom.

- Med 'Drømmerommet' vil Nordsjö fortsette å gjøre hverdagen litt mer fargerik. Vi vil gi mindre plass til regler og faste mønstre, og mer plass til kreativitet, farger og personlighet. Der er selvfølgelig praktiske utfordringer i forhold til barnas ønsker, men vi vil gerne oppfordre foreldre til å ta barna med i prosessen. Vi synes at barnerommene skal være for barna, foreldrene bestemmer stort sett over alle andre rom, sier Louise Forslund, Brand Manager i Nordsjö.

Kjernen i initiativet "Drømmerommet" er en spesielt utviklet malebok. Boken består av tegninger av forskellige barnerom - disse tegningene kan også lastes ned fra Nordsjös hjemmeside. Barna kan fargelegge, dekorere og utforme deres eget drømmerom og la fantasien få fritt løp, samtidig med at foreldrene kan få verdifulle råd og inspirasjon på hjemmesiden. Når barnets tegning er ferdig, kan den tas med til en Nordsjö-forhandler, hvor man får hjelp med å konvertere tegningen til et fargeforslag som er gjennomførbart i virkeligheten.

- Det blir som en bro mellem barnets livlige fantasier og hjemmets faktiske forutsetninger. Vi mener at det er et godt verktøy, dels for barna selv, men også for foreldre, som ønsker at barna skal være mer involverte, avslutter Louise Forslund.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av analyse- og konsulentvirksomheten YouGov. I perioden 18.-23. november 2020, er det gjennomført sammenlagt 952 intervjuer via internett med foreldre til barn i alderen 3-10 år i Sverige.

Nordsjö er et brand i konsernet AkzoNobel, en av verdens største malingsprodusenter. Les mer på nordsjo.no.