Nordsjö gir nytt liv til resirkulert maling!

Nordsjö gir nytt liv til resirkulert maling!

Nå tar Nordsjö det første steget mot en sirkulær økonomi for maling. Som et resultat av Nordsjös ønske om å redusere malingens påvirkning på miljøet, lanseres Nordsjö Evolve Recycled – en banebrytende helmatt interiørmaling for vegg og tak, bestående av hele 35 prosent resirkulert maling.

Å resirkulere maling som har blitt levert til gjenvinningsstasjoner har lenge vært utfordrende. Nå lanserer Nordsjö en banebrytende helmatt interiørmaling for vegg og tak, bestående av hele 35 % resirkulert maling.

Nordsjö Evolve Recycled er utviklet i samarbeid med gjenvinningsselskapet InterCheM, som håndterer og bearbeider maling som forbrukere leverer inn til gjenvinningsstasjoner. Malingen blir filtrert og bearbeidet før den blandes sammen med nyprodusert maling. Det ferdige produktet gjennomgår omfattende tester, som sikrer at malingen holder den høye kvaliteten som forventes av et Nordsjö-produkt. Med dette har karbonavtrykket for Nordsjö Evolve Recycled blitt redusert med 21 prosent*, og mengden maling som går til spille og deponeres er også redusert.

– Det selges store mengder maling til både forbrukere og det profesjonelle markedet hvert år, og mye av denne malingen leveres inn på gjenvinningsstasjoner for destruksjon. Ved å introdusere Nordsjö Evolve Recycled vil vi kunne utnytte en del av denne malingen, redusere karbonavtrykket for våre Nordsjö-produkter og tilby et nytt alternativ til våre kunder, sier Louise Forslund, Brand Manager i Nordsjö.

Lanseringen av Nordsjö Evolve Recycled er ytterligere et steg på Nordsjös påbegynnende reise for å nå bærekraftsmålene og bidra til et nytt kretsløp for malingsavfall. Det har tatt fem år å utvikle Nordsjö Evolve Recycled, hvor den blant annet har gjennomgått strenge tester av forsknings- og utviklingseksperter i AkzoNobel. Malingen har også blitt testet ute i felt av profesjonelle malere rundt om i Europa, med svært god respons.

Nordsjö Evolve Recycled kommer i et utvalg hvite og lysegrå farger, er enkel å påføre og gir en vakker helmatt finish – perfekt for hjemmets vegger og tak.

Nordsjö Evolve Recycled blir tilgjengelig på det norske markedet fra slutten av januar 2024.

Produktfakta Nordsjö Evolve Recycled:

• Inneholder 35 % resirkulert maling
  • Interiørmaling til vegg og tak
  • Gir malingsavfall et nytt liv
  • Moderne helmatt finish
  • 2 i 1, grunning og toppstrøk i ett
  • Utmerket dekkevne
  • Enkel å påføre
  • Lavere karbonavtrykk*
  • Emballasje med delvis resirkulert plast
  • Første steget mot en sirkulær økonomi for maling

* Kg/kvm sammenlignet med Nordsjö Original Tak- og veggmaling helmatt 3.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
    Mikael J:son Lindhe, mikael.json.lindhe@akzonobel.com