Vårens første solstråler er her og det er tid for å sjekke terrassegulvet

Vårens første solstråler er her og det er tid for å sjekke terrassegulvet

Er det ikke herlig å kjenne vårens første varme solstråler og vite at nå starter utendørssesongen igjen. Å ta en sjekk av terrassegulvet er en viktig start på malingssesongen. Gi treverket et godt forarbeide og et par strøk beskyttende beis, så vil det holde seg fint i mange år, tross sommerens sterke solstråler, høstens regn og fukt og vinterens snødekke.

Etter en lang og mørk vinter er det mange som ser frem imot vårens første solstråler og å starte arbeide med hus og hage igjen. Å klargjøre uterommet pleier å være startskuddet for utesesongen, og den årlige terrassesjekken.

Sol, regn og snø er tøffe motstandere for treverket, og om man sørger for å ha den rette beskyttelsen forlenger man livslengden på treet i mange år. Derfor er det viktig å regelmessig olje gulvet, og vil man ha ekstra lang holdbarhet er en pigmentert beis å foretrekke. Med Nordsjö Tinova UV Super Terrace får man en beis som trenger godt inn i underlaget og morvirker fukt og sprekkdannelser. Dessuten beskytter produktet godt mot solens UV stråler og kan blandes i en mengde ulike farger, uten å skjule treets fine struktur.

For å hjelpe deg med produkt og fargevalg, samt gi deg inspirasjon til vårens første maleprosjekt har Nordsjö fargekartet «Tinova Terrassebeis» med våre favorittfarger, inspirasjon og sist men ikke minst en steg for steg-guide for et vellykket sluttresultat.

Husk at olje og pigmentert beis er gjennomsiktig/transparent så derfor vil underlagets farge påvirke den endelige fargen til slutt. Prøv deg gjerne frem på en løs plankebit for å se hvordan fargen blir i ditt tilfelle.

For mer tips og råd, sjekk ut www.nordsjo.no
_ _ _ _

For mer informasjon, inklusive ytterligere pressemateriale og bilder, vennligst kontakt: Louise Forslund, Brand Manager Nordsjö: louise.forslund@akzonobel.com, +46 733 96 49 67

_ _ _ _

Slik behandler du terrassen din:

1. En grundig rens med Tinova Wood Cleaner i forkant gjør at beisen fester seg godt til treverket. Fukt flaten med vann før påføring av rensemiddel for å unngå at det tørker fort i direkte sollys. Ved nytt treverk er lett sliping tilstrekkelig, gå deretter til punkt 3.
  2. Påfør Tinova Wood Cleaner, og la det virke i ca 10 minutter. Husk å bruke gummihansker og vernebriller. Beskytt metall, glass og andre malte flater. Skrubb med en børste, skyll grundig med vann og la det tørke. Ikke bruk høytrykkspyler, da trykket kan flise opp treverket.
  3. Når fuktighetsinnholdet er under 16% kan du påføre beisen. Mål gjerne med en fuktmåler. Begynn med endeveden, mett dem godt med beis ved å stryke over minst 3-4 ganger.
  4. Som sluttbehandling påfører du 1-2 strøk Tinova UV Super Terrace. Beisen skal trekke inn i treverket, så tørk bort overskytende beis etter 10 minutter (det skal ikke ligge igjen en «film» på overflaten). Forviss deg om at det ikke ventes regn eller dugg de nærmeste seks timene.
  5. Når det er tørt så er terrassen klar for bruk i både sommervær og regnvær i flere år!

Fakta – Nordsjö Tinova UV Super Terrace:

• Trenger godt inn i treverket og motvirker fukt og sprekkdannelser
  • Beskytter i opptil 4 år, avhengig av hvor værutsatt det er
  • Kan blandes i mange farger
  • Hurtigtørkende
  • UV beskyttelse