Mange velger hybrid: Regionleder Hans-Marius Sletteng fra Nordvik er fornøyd med etterspørselen.

Enorm interesse for Toyotas nye hybridbiler

Ved utgangen av første kvartal rapporterer Toyota i Norge om en 30 prosent økning i signerte kjøpskontrakter. – Det har vært en helt fantastisk vinter, sier Regionleder Hans Marius Sletteng i Nordvik.

Toyotas miljøvennlig hybridmodeller står svært sterkt, til tross for at omtalen av bilmarkedet preges av mange nyregistrerte elbiler. Ved utgangen av første kvartal er ordrebanken til Toyota i Norge 70 prosent høyere enn samme periode i fjor, etter en 30 prosents økning i antall inngåtte kjøpskontrakter. For Nordvik er salgstallene av nybiler 25 prosent høyere enn samme periode i fjor.

- Kundene begeistres over våre nye modeller og det er morsomt å være bilselger om dagen. Det er nesten så vi må klype oss selv i armen når vi ser antallet inngåtte avtaler, sier Sletteng om den sterke starten på 2019.

Nye hybridmodeller

Februar måned går inn i historien som den beste salgsmåneden noensinne for Toyotas norske forhandlere, med over 2.800 nye kjøpskontrakter i ordreboken. De sterke tallene knyter seg til lanseringen av nye Toyota RAV4 hybrid. Ordreboken til Toyota-forhandlerne rundt om i landet trekkes også opp som følge av godt forhåndssalg av nye Toyota Corolla og Toyota Prius med firehjulstrekk.

- Den femte generasjonen av RAV4 ble lansert i februar, og har slått veldig bra an med sin selvladende hybriddrivverk og betydelige forbedringer i design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. I tillegg opplever vi solid interesse for forhåndsbestillinger av nye Toyota Corolla, sier Sletteng.

Corolla, som lanserte sin nye modell i mars, er en av historiens mest folkekjære bilmodeller. For første gang kan kundene velge mellom to hybriddrivlinjer i en Toyota: en oppdatert 1,8 liters variant og en ny 2-liters variant med 180 hestekrefter.

- Toyota startet en grønn revolusjon i industrien da vi lanserte den første hybridbilen for over 20 år siden. Teknologien utvikles kontinuerlig til å bli mer energieffektiv og miljøvennlig. Når Toyota Corolla nå kommer tilbake som stasjonsvogn og 5-dørs kombi, har begge Toyotas fullhybridteknologi, sier han.

I en tid der man kan få inntrykk av at etterspørselen kun går mot ladbare biler, forteller Sletteng at stadig flere kunder mener at hybridbiler er det beste miljøvalget for dem.

- Toyota hybrid er for mange fortsatt det beste alternativet for å oppnå høy driftssikkerhet, god drivstofføkonomi og lave miljø- og klimautslipp. Begrensningene ved elektrisk ladbare biler er mange, og miljøkostnadene ved produksjonen er store. Hybridteknologien kommer derfor fortsatt til å være vår kjerneteknologi, og vi ser et enormt potensial i teknologien, både i Norge og internasjonalt.

____________________________________________________________________________________________

Nordvik består av 20 lokale bilforhandlere og bilverksteder i Troms, Nordland og Trøndelag. Vi er Nord-Norges lengste forhandlerkjede av Toyota og leverer et bredt utvalg bruktbil fra flere bilmerker.

Helt siden Nordvik ble etablert i 1960 har vi holdt fast på kjerneprinsippet om å bidra til samfunnet med produkter og tjenester av høy kvalitet. I dag er vi over 250 dyktige medarbeidere som jobber kontinuerlig for å skape gode opplevelser for våre kunder og samarbeidspartnere.

Nordvik Grupperingen omsetter årlig for omtrent 930 millioner eksklusive avgifter og selger i overkant av 2600 nye og brukte biler årlig.