Ta EU-kontroll om du kan: Regionleder Kåre Dybfest fra Nordvik oppfordrer kundene om å gjennomføre EU-kontroll som normalt. Foto: Nordvik AS.

Ikke utsett EU-kontrollen

-Vi er inne i en spesiell tid. På den ene siden permitteres medarbeidere på grunn av Koronakrisen, og på den andre siden ruster vi opp til en sesong med lange ventelister og fulle ordrebøker. Skal vi klare å ta unna etterspørselen når dette er over, er vi nødt til å begynne allerede nå, forteller Kåre Dybfest fra Nordvik.

I mars 2020 utsatte Statens vegvesen fristen for EU-kontroll som følge av Koronaviruset. 187.000 kjøretøy som skulle inn på kontroll i perioden 13. mars til 30. april fikk ny frist to måneder senere. Nå oppfordrer Dybfest kunder om å fortsette å bestille verkstedtimer som normalt for å slippe lange ventelister og unødvendige reparasjoner.

Nedgang i bestillinger

-Den siste måneden har vi sett en klar nedgang på flere av våre verksteder, hvor kunder velger å utsette EU-kontrollen som følge av nye frister. Samtidig står vi ovenfor en sommer hvor privatbilen nok blir enda viktigere enn før, og den tradisjonelle sydenturen gjerne erstattes med norgesferie i bil. Skal vi klare å ta unna etterspørselen, er vi nødt til å komme i gang allerede nå, forteller Dybfest. Han er bekymret for opphopingen, og tror at bilverkstedene vil slite med å få godkjent alle bilene innen fristen: -I Nordvik Grupperingen har vi 24 lokale verksteder i Trøndelag, Nordland og Troms. Med mange små forhandlere har vi en viss fleksibilitet med at vi kan flytte arbeid på tvers av våre avdelinger, likevel tviler jeg på at det vil være nok for å ta unna den store etterspørselen vi står ovenfor, forteller han.

Uten kundekontakt

-For meg er det viktig å få frem at de aller fleste verkstedbesøkene kan gjennomføres helt uten kundekontakt. Vi har gode rutiner for å hindre smittespredning og følger helsemyndighetenes anbefalinger for å beskytte både kunder og medarbeidere til enhver tid. Flere av våre verksteder har nøkkelinnkast slik at kundene slipper å ta turen inn ved levering. Vi desinfiserer alltid nøkler og kontaktflater nøye både ved innlevering og tilbakelevering og bruker hansker når vi undersøker bilen din. Er det kunder som har problemer med å få levert bilen som følge av karantenebestemmelser eller smitterisiko, er vi behjelpelig med henting og bringing så langt det lar seg gjøre, forteller Dybfest. Han påpeker at alle biler trenger jevnlig service og vedlikehold, og at verkstedregningen kan fort bli langt dyrere om man utsetter reparasjonene.

Etter en lang vinter med snø og slaps, kan to måneder ekstra få store konsekvenser for småskader som i utgangspunktet kun krevde en liten reparasjon.

Se også:

I Nordvik Gruppen inngår selskapene Nordvik AS, Nordvik Mobility AS, Nordvik Eiendom AS og M Nordvik AS.