Historisk dag for norsk Trial sykling

For første gang i historien stilte Norge med deltakere under VM i Trial som arrangeres på Lillehammer denne uken. Tre norske utøvere deltok i semifinalene på Lillehammer i går kveld.

-Dette viser at sykkelsporten i Norge er i fremgang og at vi klarer å utvikle alle våre ulike grener, sier en tilfreds sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

I trial hopper utøverne over ulike hinder, og får straffepoeng om de må av sykkelen eller kommer nedi med foten. Under gårsdagens semifinale var det de 8 utøverne med færrest poeng som gikk videre til finalen lørdag. De norske utøverne gjorde en solid innsats, til tross for at de ikke kom videre til finalen.

-Målet var å komme topp 15, men etter en dårlig første runde gikk det dessverre ikke. På de to siste rundene gikk det mye bedre, noe jeg er godt fornøyd med, sa regjerende norgesmester Eirik Ulltang. Han endte til slutt på 19. plass og var brukbart fornøyd med det i sin VM debut.

Gilles Coustellier fra Franrike vant gårsdagens semifinale. Joachim Skjaevestad ble nummer 31, mens Erik Solbakken ble nummer 34.

Trial er en ny gren i Norge og ble tilsluttet Norges Cykleforbund så sent som i 2012. For tredje året på rad arrangeres det nå en NorgesCup i Trial. Historiens første Norgesmesterskap i Trial ble arrangert i Øystese tidligere i år.

Alle bildene som ligger på vår presseside er til fri bruk, så lenge Norges Cykleforbund krediteres.

• trial