NorgesCup nr.2 Sykkelkross

Det ble seier til Tora Bjørndal Ottestad, Sindre Sagbakken, Elisabeth Sveum og Emil Hasund Eid under NorgesCup nummer 2 for sykkelkross på Gjøvik.

Årets NorgesCup nummer 2 i sykkelkross var under Mjøskross den siste helgen i oktober. Gjøvik og Raufoss Sykkelklubb inviterte til en flott arrangement like utenfor Gjøvik sentrum. Søndagen var det årets andre ritt i NorgesCupen og det ble et flott arrangement i strålende sol med et kaldt vinddrag. Løypen var snudd om og bød på nye utfordringer, den var teknisk og krevende for syklistene som skulle gjennom.

I K Junior var det Tora Bjørndal Ottestad som tok seieren foran Mia B Utne. Ottestad overtok dermed ledelsen i NorgesCupen.

I M Junior var det et 8 ryttere på start og det ble fort en tidlig spredning på feltet. Sindre Sagbakken vant rittet foran Magnus Sørbø og Preben Syversen. Dette resulterte i at Sagbakken og Sørbø fikk lik poengsum sammenlagt i NorgesCupen. Men det var Sørbø som har ledelsen fordi han går foran Sagbakken på plasseringer.

I K Senior var det 12 damer på startstreken og det var et sterkt felt som stilte til start. Elisabeth Sveum fikk stor kamp av Berit Nordsæter Resell ut på de første rundene, men klarte å opparbeide seg en luke til Resell og Ingrid Moe som også kom bak. Mot slutten av rittet minsket forspranget til Sveum og Moe var kun 5 sekunder bak i mål. Det ble en spennende duell om 3 plassen hvor det ble spurtoppgjør mellom Resell og Marit Sveen. Det var umulig å skille de to damene og de ble dømt likt i mål og fikk begge 3 plassen. Det betyr at Sveum øker sin ledelse i NorgesCupen.

I M Senior var det er svært sterkt felt som stod til start med hele 31 ryttere. Lederen av NorgesCupoen, Tobias Johannessen, var ikke på startstreken og det var knyttet stor spenning til hvem som skulle ta seieren i den nye løypen på Gjøvik. Det var en stor gruppe som tok ledelsen ut fra start og etter hvert fikk Emil Hasund Eid og Erik Nordsæter Resell en liten luke på resten av feltet. Når de siste rundene nærmet seg tråkket Eid til og fikk en luke på Resell. Denne økte jevnt og ble hele 41 sekunder, med det vant Eid foran Resell og Ole Hem fikk 3 plassen.

Topp 3

K Junior

• 1.Tora Bjørndal Ottestad (Ullevål SK)
  • 2.Mia B Utne (Åsane CK)