Sier til Andreassen, Rekdahl, Sveen og Anmarkrud under NC 9 Brumunddal

Det ble seier til Margethe Wettre Andreassen, Ole Sigurd Rekdahl, Marit Sveen og Jørgen Anmarkrud under NorgesCup nr 9 kortbane i Brumunddal.

Årets NorgesCup nr 9 gikk av stabelen i Brumunddal under Dalatråkken MTB Festival 2019. Rittet brukte arenaen Veldre sag som ligger ca 15 min kjøring unna Brumunddal sentrum. Brumunddal SK er ny som arrangør av NorgesCup Terreng Rundbane med UCI status. Arrangøren hadde gjort en flott jobb med det nye anlegget og lagt godt til rette for en flott sykkelhelg. Søndagens NorgesCup var av grenen kortbane, som innebærer fellesstart i klassene, kortere runder som er mindre teknisk og kortere ritt tid.

I K Junior tok Margrethe Wettre Andreassen en tidlig en ledelse, men Hedda Brenningen Bjørklund var like bak. Ute på runden gikk Bjørklund i bakken, men fortsatte med å holde på sin andreplass. Andreassen kjørte svært bra og klarte nesten å holde farten til Sveen og Sommer som ledet rittet for K Senior. Hun lå kun 10 sekunder bak doen i tet og kjempet godt i den raske løypen i Brumunddal. Inn mot mål var Bjørklund, 1,46 bak Andreassen som tok seieren. Sofie Thomassen tok 3 plassen.

I M Junior var det et svært sterkt felt som stod til start. Det ble kjørt hardt fra start og det var små avstander som skilte rytterne. Inn mot mål stod spurten mellom Ole Sigurd Rekdahl og Emil Ravnås Vangen. På oppløpet tok Rekdahl en knepen seier foran Vangen som ble nummer to. Edvard Sandvik tok tredjeplassen. Dermed øker Rekdal sin ledelse i NorgesCupen.

I K Senior var de beste jentene på start og det var knyttet stor spenning til utfordreren Linn Gustafzzon fra Sverige som også var på start. Ut fra starten gikk det en velt og flere av jentene måtte stoppe opp. I teten tok Marit Sveen og Sylvi Sommer en god ledelse. Ut på de siste rundene satt Sveen inn de siste kreftene og fikk en liten luke ned til Sommer som jaget hardt. Sveen tok dermed seieren foran Sylvi Sommer og Linn Gustafzzon.

I M Senior ble det satt høy fart fra start og en gruppe på seks ryttere fikk etter hvert en luke. De kjørte hardt sammen, men ingen klarte å rykke ifra de andre. Ut på den siste runden satt Mats Tubaas Glende fart, men inn mot oppløpet var det Knut Røhme som ledet, med Jørgen Anmarkrud på bakhjulet. Inn på oppløpet ledet Røhme, men Anmarkrud kom opp på siden og tok en knepen seier foran Røhme og Glende.

Topp 3

K Junior

• 1.Margethe Wettre Andreassen (Asker CK)
  • 2.Hedda Brenningen Bjørklund (Lillehammer CK)