Uno-X Tour te Fjells etappe 3.

Seier til Ysland, Hagenes, Lorvik og Træen under tredje etappe av Uno-X Tour te Fjells

På tredje etappe av Uno-X Tour te Fjells var det klart for fellesstart med flere gruspartier på høyfjellet i Valdres og Hallingdal. Rittet hadde start og målgang på Storefjell Hotel.

Feltet hos K Junior startet med en lang masterstart ned fra Storefjell og litt ut på etappen. Det var flere harde bakker som splittet opp feltet og ut av det avgjørende gruspartiet før mål hadde Anne Dorthe Ysland en ledelse ned til Hedda Brenningen Bjørklund som kom jaktende bak. Ysland tok seieren foran Bjørklund og Magdalene Lind tok tredjeplassen.

For M junior sin fellesstart ble det satt høy fart etter den kontrollerte starten ned fra Storefjell. Det ble etablert flere større brudd, men ett hvert var det en stor gruppe i front på ca. Opp den krevende stigningen til Storefjell var den nok en gang Per Strand Hagenes som viste seg å være sterkes og tok seieren 5 sekunder foran Simon Dalby og 8 sekunder foran Ola Sylling.

For feltet hos K Senior var det også en lang master og damene skulle avslutte på toppen av Storefjell. Det ble kjørt aktivt og feltet delte seg opp. Ingrid Lorvik gikk i brudd mot slutten av rittet og ved 3 km til mål hadde hun en luke på 45 sekunder ned til 11 ryttere i gruppen bak. Det ble kjørt hardt i gruppen bak, men de klarte ikke å hente inn Lorvik som tok seieren. Det ble et spurtoppgjør om andreplassen og her tok Stine Borgli andreplassen foran Amalie Lutro.

I M Senior skulle feltet ut på en svært hard etappe som inkluderte å sykle over Hemsedalfjellet og stigningen fra Gol sentrum og opp til Storefjell Hotell. På grunn av lave temperaturer og mye nedbør ble det et krevende ritt for deltakerne. Det ble delt opp i flere mindre grupper og ved 3 km var den 12 ryttere i tetgruppen som hadde en ledelse på 2 min ned til neste rytter. Det var jevn hard kjøring opp mot mål, men på den siste kilometeren rykket Torstein Træen ifra gruppen og tok seieren, kun 7 sekunder foran Andreas Leknessund som ble nummer 2 og Fredrik Dversnes som ble nummer 3.

Topp 3 K Junior

• 1.Anne Dorthe Ysland, Gauldal SK