Historisk VM i E-Sport arrangeres i desember

Det aller første verdensmesterskapet i E-sport vil gjennomføres 9. desember på plattformen Zwift. Det internasjonale sykleforbundet (UCI) har tatt grenen under sine vinger og inviterer de beste utøverne i verden til digitalt kappritt. Lengden er 50 km og det arrangeres for Menn Elite og Kvinner Elite. Kun 100 menn og 100 kvinner blir kvalifisert til å delta.

Det er resultater fra både nasjonale og internasjonale Zwift konkurranser som ligger til grunn for uttaket. Alle deltakere må oppfylle UCIs kriterier.

I løpet av oktober og november settes det opp flere test-arrangementer som utøverne kan benytte seg av.

Norge har tatt ut 4 ryttere, 2 menn og 2 kvinner, som har oppnådd meget gode resultater i tidligere Zwift konkurranser.

Uttak:

Menn Elite
Jonas Iversby Hvideberg, 21 år fra Fredrikstad (Fredrikstad SK) - Viken
Vidar Mehl, 33 år fra Hunndalen (Raufoss & Gjøvik SK) - Innlandet

Kvinner Elite
Kristin Lucie Falck, 51 år fra Oslo (SK Rye) - Oslo
Borghild Løvset, 40 år fra Børsa (Orkla CK) – Trøndelag

Mer om VM i E-sport HER

Litt om utøverne:

Jonas Iversby Hvidebergs siste bragd var EM-gull i U23 klassen siste helgen i august 2020. Jonas har løftet seg opp til et toppnivå de siste sesongene, i samarbeid med Uno-X Pro Cycling Team. Han var millimeter fra å vinne NM i år, men tapte på målfoto for Sven Erik Bystrøm.

Vidar Mehl har utmerket seg i maratonritt, både i Norgescupen og turritt i flere år. I fjor vant han Nordsjørittet for eliten. Han er også en råtass i Fatbike. Vidar har gjeldende rekord i å kjøre lengst på 24 timer med 767 km.

Kristin Lucie Falck er godt kjent i mastersmiljøet for sine rå prestasjoner, og har hanket inn bronsemedaljer i de siste tre verdensmesterskapene på tempo.

Borghild Løvset har sine beste resultater fra terreng maraton, og har vunnet eliteklassen i Birkebeinerrittet flere ganger. Hun har flust med norgesmestertitler i grenen, og har også en bronsemedalje fra EM i Maraton å skilte med. I tillegg er hun tidligere verdensmester i vintertriathlon.

• Andre sporter

• norges cykleforbund