Stenberg tatt ut til Bane-VM - En drøm som blir virkelighet

Anita Yvonne Stenberg (24) er tatt ut til bane-VM i Hong Kong 12-16. april.

- Jeg har lenge drømt om et VM, så det å endelig komme dit betyr mye. Jeg har prøvd i to år å kvalifisere meg, uten å klare det. Det nærmeste jeg har vært er en reserveplass i scratch. Så det å klare å kvalifisere meg i 3 disipliner og bli tatt ut til å representere Norge er stort. Det er en stor og viktig oppgave som ligger foran meg, og jeg gleder til å vise hva jeg kan, sier en glad Anita Yvonne Stenberg.

- Hovedmålet er Omnium

Anita Yvonne Stenberg (24) har hatt en fantastisk verdenscupsesong, der hun klarte å holde på 5. plassen sammenlagt i Omnium. I siste verdencupritt i Colombia 17.-19. februar, ble hun nr. 14 i poengløpet, nr. 7 i Scratch og nr. 11 i Omnium. Dette holdt for å kvalifisere til en plass for Norge i VM i Hong Kong 12.-16. april, i disiplinene omnium, poengløp og scratch.Anita

- Jeg har jo alltid høye ambisjoner og drømmer stort, menn det er tross alt mitt første VM, og alle rytterne er ekstra skjerpet og superklare. Realistisk mål er nok å bli midt i, selvfølgelig helst i den bedre halvdel av resultatlista. Hovedmålet og fokuset ligger i Omnium og det er helt klart der jeg har de største ambisjonene og forventningene. Scratch og Poengløp er mer to "bonusløp". Scratch-løpet er mest for å komme i gang og satse på en skikkelig spurt, mens poengløpet (som er siste dag) må jeg bare få ut alt det siste av krefter jeg har igjen. Så må jeg se hva det rekker til, sier Stenberg.

Sportssjefen er imponert

Sportssjef i Norges Cykleforbund, Hans Falk, imponeres av den dyktige banesyklisten. – Anita har gjort en langsiktig og målbevisst satsing på banesykkel. Hun flyttet til Danmark for noen år siden for å få regelmessig mulighet til å trene på bane. Etter å ha kjørt inn stilstrekkelig med UCI poeng, klarte hun å kvalifisere seg til verdenscupene. Der har hun nå kjørt så bra at dette belønnes med VM deltakelse, sier han.

– Anita har vist en fantastisk dedikasjon til banesatsingen sin, og har tatt skritt for skritt i sitt mål om å bli en av de fremste banesyklistene i verden. Det er utrolig gledelig at det treningsarbeidet Anita har lagt ned nå gir resultater. Sammen med sin trener Kenneth Berner og med hjelp fra Rolf Morgan Hansen, har Norge for første gang på mange år kvalifisert en deltaker til Bane-VM. Anita kommer nok til å ha mest fokus på omnium i VM, og en topp 10 plassering er absolutt innen rekkevidde, mener sportssjefen.

Mange år siden sist

Det var i 1995 at siste banerytter deltok i et verdensmesterskap på bane for et norsk landslag. Her tok May Britt Våland bronse på 3000m for Norge i Bogota, Colombia. Året etter deltok hun i OL, hvor hun tok en 9. plass. Dette var siste året Norge sendte ryttere til banemesterskap, da sykkelsporten manglet både penger og velodrom etter Sykkel-VM i 1993. I 2007 var Anita Valen de Vries deltaker i VM Bane for sitt nederlandske lag, men nådde ikke opp i kvalifiseringen.

Gode resultater i sesongen

Anita deltok i sitt første verdenscupritt noensinne i Glasgow i november, og tok en flott 9. plass i omnium. I tillegg ble det 5. plass i både EM i Frankrike og i London 6-dagers i oktober. Hun deltok også i Nordisk mesterskap i Odense, Danmark første helgen i februar. Her vant hun i 5 av 6 disipliner for moderklubben IK Hero.

Mot OL 2020

Målet er å kunne delta i OL 2020, og fortsetter den blide banesyklisten å ta like store steg de neste årene, er vi sikre på både deltakelse og medaljer. For første gang har en banesyklist fått stipend fra Olympiatoppen, og dette vil hjelpe Anita med fasiliteter, kunnskap og tjenester fremover. Anita trener daglig på Ballerup Superarena i København og kjører for danske Team Scandic Thylander Powered by Orbea. Oppkjøringen mot VM tar hun på treningsleir på Mallorca, der hun kombinerer med Six Day finalen 17. mars.

• banesykling