​ Stenberg VM debuterte med 10, 15 og 16. plass

Anita Stenberg gjorde en fin VM-debut under VM i banesykling i Hong Kong.

- Det har vært mye hardere løp enn det jeg har vært vant til. Løpene har blitt kjørt på en annen måte og alle 22 ryttere har kjempet for hver minste plassering, forteller Anita Stenberg.

- Jeg er fornøyd med både Scratch og Poengløp. Jeg er nok mest fornøyd med poengløpet der jeg føler jeg fikk ut mitt beste. Etter som Scratch var første konkurranse var den litt preget av nerver, mens på poengrittet hadde mer selvtillit og tro på egne ferdigheter, sier Stenberg.

Høy snittfart

Hun syklet inn til en fin 16 plass i disiplinen Scratch Race i sin VM-debut på Velodromen i Hong-Kong (CHN) 12. april.

- Anita kjørte meget bra og satt med hovedfeltet helt inn. Hun var uheldig og var litt langt bak i feltet da det avgjørende bruddet gikk med seks ryttere som kjørte inn hovedfeltet med en runde. Dette medførte at farten ble utrolig høy og snittfarten ble høye 48.744 km/h, forteller lagleder Rolf Morgan Hansen.

Rekordhøyt nivå

Fredag endte Stenbergpå en 15 plass i Omnium - "banesyklingens mangekamp" - der det konkurreres i 4 disipliner som tilslutt ender opp i en sammenlagtliste.

- Jeg kan ikke huske å ha sett Damer Elite kjøre så fort noen gang. heller ikke i Omnium. Nå har jeg snakket med flere trenere og ledere ifra de store nasjonene og de bekrefter mine påstander. Jeg hadde en forventning når vi reiste hit om at hun skulle ende inne blant de 15 beste i Omnium og det klarte hun. Vi må huske på at dette er VM (med store bokstaver), og bare det å kvalifisere seg til dette mesterskapet er stort. Vi tenker langsiktig og hun er på rett vei, sier Rolf Morgan Hansen ifra Hong-Kong.

Topp 10 på avslutningsdagen

Mesterskapet ble for Stenberg sin del avsluttet med poengløpet søndag Her ble det norsk 10. plass i et meget tøft felt som stilte til start. Anita var godt med igjennom hele løpet (snitthastighet 48,343 km/h) der hun vant den første spurten og kapret 5 poeng. Og hun slo flere ryttere som kom til denne konkurransen med mål om medalje.

- Nå har jeg fulgt Anita tett helt ifra hennes spede begynnelse på velodromen i Polen i regi av NCF's banesamlinger og frem til i dag. Hun har hatt en utrolig bratt utviklingskurve igjennom målrettet og hardt treningsarbeid samt masse konkurranser på veien. Det gleder meg veldig at Anita endte Topp 10 i dag. At hun klarer en 10 plass i dette feltet og samtidig som hun slår flere medaljekandidater, viser at vi har en banerytter med stort potensiale, oppsummerer Rolf Morgan Hansen

- Avstanden til de beste er ikke alt for stor

Stenberg selv mener mesterskapet har vist at hun kan være med å kjempe mot de aller beste.

- Det beste med mesterskapet har vært at jeg har kunnet være med å sette farge på rittene gjennom å være aktiv i front og prøve bruddforsøk. Mesterskapet har vist at avstanden til de beste ikke er alt for stor. Jeg har også erfart at VM blir kjørt på en annen måte enn andre ritt. Her må man kjempe og være skjerpet hele veien for hver enkelt plassering, oppsummerer Stenberg.

- Dette er et steg videre i karrieren og jeg er sikkert på at Anita har fått mye god erfaring fra dette mesterskapet. Vi har ikke hatt så stort fokus på resultater, men vår forhåpning om en topp 10 plassering ble innfridd under poengløpet. Det viktige nå er å fortsette utviklingen for å ta ytterligere steg slik at hun kan være med å kjempe om topplasseringer i kommende VM. Vi ser at avstanden til de beste i verden ikke er avskrekkende stor, og jeg er sikker på at dette gir innspirasjon i treningsarbeidet fremover, sier sportssjef Hans Falk.

Komplette resultater Scratch

Komplette resultater Omnium

Komplette resultater Poengløp

• banesykling