Uttak til VM Utfor i Italia

Norges Cykleforbund har tatt ut fire ryttere til årets VM i Utfor som arrangeres i Val Di Sole.

VM utfor for 2016 går i den legendariske løypen i Val Di Sole, Italia. Denne løypen er bratt, steinete og med mye løs jord. Live-sendingene på Redbull-tv kommer garantert til å gi god underholdning med stor fort og spektakulære linjevalg.

Den norske troppen består i år av følgende ryttere:

Isak Leivsson, Sandnes SK/Propain Dirt Zelvy

Simen Smestad, SK Rye Sykkel

Frikk Hess-Bolstad, IK Hero

Brage Vestavik, Mysen IF Sykkel/ Devinci Global Racing

- En erfaren VM deltaker

Landslagsleder Bjørn Ballangrud håper på en topp 30 plassering av Isak Leivsson i seniorklassen.

- Isak er på tross av sin unge alder en erfaren VM-deltager som vi på en normal dag kan forvente en topp 30 plassering av, men vi vet at han er god nok for høye topp 20 plasseringer hvis alt stemmer.

Tre sterke juniorer

- De 3 juniorene har alle vist meget gode tendenser i år, og målet er topp 10 plasseringer, selv om vi har troen på at de kan kline til med topp 5 plasseringer hvis alt stemmer. Simen har i år vært den mest stabile av de, og er en rytter som vi stort sett alltid kan forvente at gjør gode prestasjoner. Både Frikk og Brage har i år vært litt mer ustabile, og spesielt Brage har hatt en turbulent sesong med mye skader, men vi vet at på sitt beste kan de virkelig kjøre fort. Det virker som at begge to nærmer seg den mentale råskapen og ritt-taktikken til Simen, så det blir gøy å se hva de kan få til i VM, sier Ballangrud.

Som oppladning til VM skal alle fire kjøre verdenscupen i Andorra førstkommende lørdag, og da får vi gode indikasjoner på hvordan de ligger an. Grunde Kvålseth skal også kjøre i Andorra.

• utforsykling

Eddy Knudsen Storsæter