Kjempenyhet for alle kata utøvere

World Karate Federation (WKF)  har på kongressen som ble avholdt under VM i Paris nå i  november endret kata reglene. Nå er kravet til at utøverne må gå  obligatorisk kata (Shiteikata) tatt bort. Nå kan katautøvere gå den kataen som de har innenfor sin stilart.

Den opprinnelige katalista er endret og inneholder nå kata fra alle stilarter. Dette betyr at alle katautøvere uansett hvilken stilart de kommer fra kan konkurrere under like vilkår i konkurranser internasjonalt. I Norge har vi i flere år praktisert valgfrihet i forhold til valg av kata. Arbeidet med endringene er ledet av Gunnar Nordahl i Norges Kampsportforbund som er 1.visepresident i European Karate Federation og visepresident i World Karate Federation.

Karate
I Norge er karate organisert i Norges Kampsportforbund (NKF) . I karate konkurrerer man i kumita og kata.
Kata er en meget krevende teknisk idrett innen oppvisning. Utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med karate teknikker og den som utfører det beste programmet vinner.

I kumite konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både damer og herrer. Fra 2007 konkurreres det i fem vektklasser for kvinner og 5 for menn. Man konkurrer i én runde à 3 minutter for senior menn og 2 minutter for senior kvinner og juniorer. Den som får inn flest treff vinner kampen og det er kun tillatt med markering (semikontakt).

NKF er medlem av European Karate Federation (EKF) og World Karate Federation (WKF). Neste år avgjør IOC om karate kommer på OL-programmet fra 2020.

• karate