Uttak til WTF Taekwondo-VM i mønster

Norges Kampsportforbund har tatt ut Nina Bansal fra Mudo Torshov,  og Joachim Wien fra Hwa Rang Drammen til WTF Taekwondo-VM i mønster som arrangeres i Vladivostok i Russland 29.-31. Juli.

571 utøvere fra 52 nasjoner skal kjempe om 18 gullmedaljer under verdensmesterskapet i Russland.

I taekwondo konkurrer man i kamp og mønster. Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt etter alder og kjønn. Den utøver som oppnår høyest poengsum vinner. I kamp konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både kvinner og menn. Man konkurrerer i 3 runder à 2 minutter. Den som får inn flest treff på sin motstander, alternativt knock-out, vinner kampen. Denne konkurranseformen står på OLprogrammet.

Nina Bansal kommer rette fra en treningssamling i Spania og har fått forbredt seg godt til mesterskapet.

Universaden
Den 10.august reiser Nina Bansal og  Joachim Wien til Studentuniversiaden som arrangeres Shenzhen Kina. Det er første gang at Norge deltar i mønsterkonkurranse i Studentuniversiaden. Studentuniversiaden tilsvarer Olympiske leker, men er kun for studenter. I tillegg til Nina Bansal og Joachim Wien skal Jo og Lars Ness fra Tøyen taekwondo klubb delta i kamp.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.