Uttak til Wushu-VM

Norges Kampsportforbund har tatt ut laget som skal delta i senior VM i Wushu som arrangeres i Ankara i Tyrkia 9.-14. oktober hvor det deltar ca 1500 deltakere fra over 100 nasjoner.

Norge deltar med to utøvere i kamp :

Hoshang Fatah, Sanda (kamp) herrer –65 kg
Etter å ha tatt medalje i Madrid Open to år på rad får nå Hoshang Fatah fra Bergen Vest Kampsportklubb (TX Kampsportsenter) sjansen til å prøve seg mot de aller beste internasjonalt. 21-åringen er foreløpig et ubeskrevet blad innen Wushu, men har solid fullkontakterfaring fra Kickboxing og har som nevnt allerede tatt medaljer internasjonalt også i Wushu.

Jan-Rhoar Skjøndal, Sanda (kamp) herrer –80 kg
Med NM-gull og medaljer i en rekke kampidretter er Jan-Rhoar fra Flaktveit IK i Bergen en av landets mest fremgangsrike kampsportutøvere de siste årene. I 2007 ble han tidendes første kongepokalvinner i Wushu og i en alder av bare 21 år han har allerede rukket å bli en veteran i gamet. Dette blir Jan-Rhoars tredje VM på rad, mer enn noen annen norsk Wushu-utøver. Jan-Rhoar er et multitalent innen kampsport. Siden wushu er en blanding av flere kampsporter hevder Jan-Rhoar seg i flere grener. Jan-Rhoar har medaljer i nasjonale og internasjonale konkurranser innen boksing, fullkontakt karate, taekwondo, kickboking og K1 i tillegg til Wushu. Mer info

Bakgrunn
Wushu er samlebetegnelsen for all kinesisk kampsport, bedre kjente begreper som gongfu (kung fu), taiji (tai chi) og shaolin ligger innunder Wushu-paraplyen. Internasjonalt har interessen for kinesisk kampsport eksplodert de siste årene i takt med kinesiske kampsportfilmer med Jet Li og Jackie Chan i spissen, samt barnefilmer som Kung Fu Panda og Karate Kid. Siden International Wushu Federation (IWuF) ble stiftet i 1991 har de opplevd en eksplosiv vekst i medlemsmasse og har nå over 140 medlemsland i alle verdens kontinenter.  IWuF er et IOC-godkjent forbund og er på listen over idretter som kan bli inkludert på det olympiske program fra 2020.

Wushu deles nå inn i to avdelinger i  IWuF:
- Moderne konkurransegrener som ble standardisert av kinesiske myndigheter på 1950-tallet, det konkurreres i Taolu (mønster/oppvisning) og Sanda (kamp).
- Tradisjonelle grener som kan være opp mot flere tusen år gamle, de mest kjente tradisjonelle grenene er de fra Shaolin-tempelet og Wudang-fjellene.

Årets mesterskap i Tyrkia er det ellevte Wushu VM i rekken. I tillegg til det originale og mest prestisjetunge Wushu VM for toppidrettsutøvere og offisielle landslag har det også siden 2004 blitt arrangert Tradisjonell Wushu VM i Kina annet hvert år. Det tradisjonelle mesterskapet er åpent for alle klubber tilsluttet nasjonale forbund i IWuF.

Norges beste VM-resultater i Sanda (kamp) under verdensmesterskapet i Beijing 2007 da både Marius Sjursæther og Jan-Rhoar Skjøndal, begge fra Flaktveit IK i Bergen, vant i sine innledende runder og tok seg til 8. delsfinale.

Kontaktperson Rhoar Skjøndal 95 93 19 69

• wushu