SAMARBEID: Daglig leder i NMF Nord-Norge, Geir Ulseth og programsjef i Bodø2024, Henrik Sand Dagfinrud, møttes for å diskutere samarbeidsavtalen. Foto: Fredrik Stenbro

Norges Musikkorps Forbund og Bodø2024 signerer samarbeidsavtale

Norges Musikkorps Forbund (NMF) inviterer til «Korpsfest Bodø2024» i juni neste år. I den anledningen annonserer forbundet en samarbeidsavtale med Bodø2024, som er europeisk kulturhovedstad i 2024. Avtalen handler om markedsføring og synliggjøring av korpsaktiviteter som en naturlig del av programmet til Bodø2024.

- 14.-16.juni inviterer Norges Musikkorps Forbund Nord-Norge til en stor festival i Bodø, det vil syde og koke av korps i hele byen, der hjertet vil ligge i Stormen Kulturhus. Med lokale tekniske arrangører i Saltvern Skolekorps og god dialog med kommunen om lokaler, vil det skapes minner for livet både for korpsene og Bodø by, forteller daglig leder i NMF Nord-Norge, Geir Ulseth.

Bakgrunn for avtalen

Bodø og Nordland er utpekt til europeisk kulturhovedstad 2024, et prosjekt som er et storskala kulturprosjekt med overordnet
mål om samfunnsutvikling for regionen. Tittelen er tildelt Bodø og Nordland etter et treårig søknadsprosjekt inkludert
prekvalifisering og hovedsøknad. Bodø kommune og Nordland fylkeskommune organiserte utviklingen av søknaden, i
samarbeid med representanter fra det etablerte kulturlivet i Nord-Norge.

Europas kulturhovedstad

Bodø 2024 er det største kulturprosjektet i Norge på over 10 år. I Nord-Norge er det det største noensinne. Som Norges største kulturfrivillige organisasjon var dette et samarbeid av høy relevans for NMF. Direktør i Bodø2024, André Wallann Larsen, er svært glad for å ha med korpsene og det lokale kulturlivet nå når programmet tar form.

- Avtalen med korpsene og en stor nasjonal organisasjon som Norges Musikkorps Forbund, er svært viktig for at Bodø som Europeisk Kulturhovedstad når sine målsettinger som en budbringer av hele kulturfeltet, sier Larsen.

Regionleder i Norges Musikkorps Forbund Nord-Norge, Charlotte Mørk Pedersen, er positiv til samarbeidet, og ser for seg et konstruktivt samarbeid.

- Det at korpsene ønskes velkommen inn under paraplyen til Bodø2024 er helt fantastisk. Dette er en stor mulighet til å vise hva vi er og hva vi kan; nemlig en livskraftig og oppegående folkebevegelse med sterke røtter i fortiden, men her med fokus på nåtid og framtid. Korps er folkehelse og bolyst, og vi er en del av limet i ethvert lokalsamfunn.

Regionleder i NMF Nord-Norge, Charlotte Mørk Pedersen

Motiverende avtale

Avtalen mellom NMF og Bodø2024 vil påvirke forbundets medlemmer positivt. President i Norges Musikkorps Forbund, Rita Hirsum Lystad, er begeistret.

- Vi er stolt av korpsene våre, og det er gledelig at vi kan vise kvaliteten og det mangfoldet av korps- og musikkaktivitet som er i Nord-Norge i Bodø2024. Det er et enormt engasjement og mye aktivitet fra før, men dette gir mer motivasjon for et ekstra løft i 2024, sier presidenten.

Både presidenten og generalsekretær Kjersti Tubaas er er ofte på farten for å kunne oppleve hvordan korpshverdagen er for barn og unge rundt om i landet, og i februar fikk generalsekretæren oppleve Bodø på sitt beste.

Generalsekretær Kjersti Tubaas besøkte Bodø i februar i fjor, hvor mange barn og unge var samlet til felles øving. Foto: NMF

Mer informasjon om Bodø2024 finnes her.

Mer informasjon om Norges Musikkorps Forbund finnes her.

Vår visjon er "korpsglede for alle". Våre verdier er "Fellesskap – Trygghet – Mestring – Utvikling".

Geir Ulseth

Daglig leder NMF Trøndelag +47 982 82 377