32 musikanter deltar på Svart kurs for siste gang.

450 musikanter og drillere på Sommerkurs i regi av NMF Rogaland

Til sammen 450 unge musikanter og drillere fra 60 korps samles i disse dager rundt om i fylket for å delta på NMF Rogaland sine sommerkurs. For mange av deltakerne er sommerkurset et av sesongens musikalske høydepunkt. Musikantene får gleden av å få spille sammen med gamle og nye venner fra hele fylket. På kursene blir de undervist av profesjonelle instruktører.

NMF arrangerer sommerkurs over hele landet. Kursene har fargekoder for å identifisere målgruppen. Gule kurs er for de yngste, røde for de litt eldre, blått for ungdomsskoleelever og svart kurs for de som går på videregående.
I Rogaland arrangeres 6 kurs fordelt på fire steder, i Tysvær, Klepp, Nærbø og på Moi.

Lundheim Folkehøgskole, Moi
Svart kurs 30. juli til 6. august. 125 musikanter deltar.
Dette er kurset for de eldste musikantene. I år har vi hele 32 musikanter som i år blir 19 år, er ferdige i skolekorpset og skal videre med studier eller militæret. Flere av disse musikantene har deltatt på alle kursene, og deltar fordi det er musikalsk utviklende og veldig sosialt. Mange knytter vennskapet på tvers i fylket. Kurset ble fulltegnet etter noen timer, og det er venteliste for å bli med.
Lørdag 6. august kl. 15.00 avsluttes kurset med konsert i Kuppelhallen, Stavanger Konserthus. Publikum vil garantert få høre et brassband, et janitsjarkorps og et storband i tillegg til mindre ensembler og solister.

Blått kurs 7. august til 13. august. 98 musikanter deltar.
Kurset inneholder instrumentalundervisning, teori, ensembler, korps og valgfag. Avslutningskonsert i NorDan hallen lørdag 13. august
k.l 13.00.

Jæren Folkehøgskole, Klepp
Gult kurs 1. august til 4. august. 69 musikanter deltar.
Deltakerne på dette kurset er 10 og 11 år. Kurset har i år temaet «Robin Hood». Kurset avsluttes med konsert på Jæren Folkehøgskole torsdag 4. august kl. 12.00.

Rødt kurs 6. august til 11. august. 75 musikanter deltar
Alderen på deltakerne er 12 og 13 år. I løpet av kurset øves det inn en forestillingen. I tillegg til instrumentalinstruktører blir musikantene også undervist av en dramapedagog. Kurset avsluttes med konsert på Jæren Folkehøgskole torsdag 11. august kl. 13.00.

Stemnestaden, Tysvær
Gult kurs 8. august til 11. august. 29 musikanter deltar.
Deltakerne på dette kurset er 10 og 11 år. Kurset har i år temaet «Robin Hood». Kurset avsluttes med konsert på Stemnestaden torsdag 11. august kl. 12.00.

Nærbøhallen, Nærbø
Utøverkurs for drillere 12.-14. august. 50 drillere deltar.
Nytt av året er utøverkurs for drillere som arrangeres med Nærbø Skulekorps som teknisk arrangør.
Den internasjonal drillutøveren Adaline Bebo kommer for å motivere utøverne.

Regions

Norges Musikkorps Forbund (NMF) er landets største frivillige kulturorganisasjon med 50.000 medlemmer fordelt på ca 1.600 korps.

Organisasjonens visjon er "Korpsglede for alle!" og våre verdier er Fellesskap – Trygghet – Mestring – Utvikling.

NMF Rogaland har 5400 medlemmer og til sammen 140 korps.