Hordablæsten er høydepunktet for mange korpsmusikanter i Hordaland.

Hordablæsten med rekordmange korps

70 korps med totalt 1585 musikanter. 314 solister. 104 ensembler med totalt 429 deltakere. 239 aspiranter. Fra alle hjørner av Hordaland. På ett sted, og på én helg! På lørdag og søndag 23.-24. mars samles alle til storkonkurransen «Hordablæsten».

Konkurranser for juniorkorps, generasjonskorps, ensembler og solister, for janitsjar og brass i 1., 2. og 3. divisjon. Og et unikt aspirantseminar som samler hele 239 musikalske spirer fra 24 forskjellige korps.

Hordablæsten er en av Norges største musikkonkurranser for korps, ensembler og solister, og har i år rekordmange deltakende korps. To dager med spente messing- og treblåsere, og kanskje enda mer nervøse foreldre og besteforeldre blant publikum.

Solist- og ensemblekonkurransene starter kl. 9:00 lørdag morgen, og siste opptreden er ikke gjennomført før kl. 20:40. Samme dag konkurrerer også generasjons- og juniorkorps, mens 1.-3. divisjons janitsjar og brass band spiller søndag fra kl. 9:00 til 17:30. Parallelt med konkurransene på søndag samles også de aller yngste musikantene til et eget aspirantseminar, ledet av Irene Graven.

Det hele kuliminerer med festkonsert med Dragefjellets Musikkorps og premieutdeling søndag fra kl 19:00 i Griegsalen