I helgen er det NM skolekorps og NM korpsdrill

I helgen er det NM skolekorps og NM korpsdrill

Korpssesongen går mot slutten og for flere korps betyr dette finpuss på detaljer og forberedelse til NM som arrangeres 24.-25. juni. 24. juni arrangeres NM skolekorps brass i Stavanger og NM skolekorps janitsjar i Larvik, og på Lillehammer arrangeres NM korpsdrill fra lørdag til søndag.

NM skolekorps brass

Mesterskapet for brass-skolekorps foregår i Stavanger Konserthus. Her skal 34 korps fordelt på 4 divisjoner konkurrere, og det er duket for et flott arrangement. Under fjorårets NM var det Smørås Skolemusikk som stakk av med seieren i førstedivisjon. Seieren ga de en plass i EM året etter, hvor korpset stakk av med europamestertittelen.

Spillerekkefølge for NM skolekorps brass 2023

Etter at alle korps har fremført blir det festkonsert med elitedivisjonskorpset Manger Musikklag etterfulgt av premieutdeling.

Smørås vant NM skolekorps brass 2022
Smørås Skolemusikk under NM skolekorps 2022. (Foto: Hans Lie)

NM skolekorps JanItsjar

Samtidig som brass-korpsene konkurrerer i Stavanger, foregår janitsjarkonkurransen i Larvik. Mesterskapet avholdes i Kulturhuset Bølgen og i Sliperiet Kulturverksted, og barn og ungdom fra hele landet gleder seg til en flott korpshelg. I fjor var det Skjold Skoles Musikkorps som stakk av med seieren. I NM skolekors janitsjar er det 24 deltakerkorps fordelt på 3 divisjoner.

Spillerekkefølge for NM skolekorps janitsjar 2023

I Larvik blir det også festkonsert, og her er det Hans Majestet Kongens Gardes musikkorps som skal sette stemningen før resultatene avsløres.

Skjold Skoles Musikkorps vant NM skolekorps janitsjar 2022
SEIERSØYEBLIKK: Musikanter fra Skjold Skoles Musikkorps mottar førstepremien i 2022. (Foto: privat)

NM korpsdrill

Det er ikke bare musikanter som skal konkurrere i helgen. I Håkons hall på Lillehammer foregår NM korpsdrill 24. og 25. juni. Her skal drillutøvere fra 34 ulike korps konkurrere i ulike grener. Fullt program finnes her.

NM korpsdrill 2022
Fra NM korpsdrill 2022. (Foto: Pål H. Pettersen)

Sosiale medier

Det er mulig å følge arrangementene på Norges Musikkorps Forbund sine kanaler i sosiale medier:

Mer informasjon om arrangementene finnes her.

Simen Mikkelsen

Kommunikasjonsmedarbeider 99426643