Lærer Stijn Berbé og elev Florian Rademacher øver til UMM i 2019. Florian ble årets musiker det året.

Klart for spennende regionmesterskap med unge klassiske musikere

Lørdag 19. november samles 18 unge og håpefulle talenter innen klassisk musikk i Ålesund. De skal delta i det gjeve regionalmesterskapet som innleder Ungdommens musikkmesterskap 2022–2023.

Der skal de vise sine ferdigheter, ha det gøy, få nyttig lærdom og kanskje nye venner – samt kanskje bli belønnet med en plass i det nasjonale mesterskapet i januar 2023.

UMM i Møre og Romsdal arrangeres på Ålesund kulturskole. Disse arrangementene er fin og verdifull erfaring for de unge musikerne og flotte konsertopplevelser for deres publikum.

UMM arrangeres av Norsk kulturskoleråd, Musikkpedagogene Norge, Norges Musikkorps Forbund og Norges musikkhøgskole.

Ti regionmesterskap skal avvikles i november før UMM fortsetter i januar 2023 – med det nasjonale mesterskapet. Dit kommer de beste fra regionmesterskapene.

Alle som er under 26 år kan delta i UMM. Mesterskapet var opprinnelig et mesterskap utelukkende for pianister, sangere og strykere. Nå er det flere musikalske disipliner, og de alternerer. I år skal det i regionmesterskapene konkurreres i disiplinene sang, stryk, gitar, slagverk, messingblås, treblås samt kammermusikk.

I regionmesterskapene er det de yngste deltakerne, de som er 18 år og yngre, som deltar. Deltakerne i alderen 19–25 år, sender inn videopptak av seg selv, som en jury vurderer og avgjør om kvalifiserer deltakeren for semifinalespill i det nasjonale mesterskapet.

Noen regionmesterskap har også en egen konsertklasse, der deltakerne ikke konkurrerer, men i likhet med de øvrige deltakerne får en tilbakemelding fra juryen.

Det er gratis adgang til regionmesterskapet i Ålesund, som begynner kl. 11 og avsluttes ca. kl. 14.00. Mer informasjon om UMM finner du på nettstedet umm.no.

Regions

Ingrid Sofie Nygaard