Kulturminister Abid Raja møtte i dag representanter fra Korps-Norge

Konstruktivt møte med statsråden

Onsdag møtte Korpsnett Norge og Norges Musikkorps Forbund kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja for å drøfte musikkorpsenes kritiske situasjon som følge av korona-krisen.

I møtet dokumenterte korpsorganisasjonene inntektstap på hele 200 millioner kroner i perioden mellom 5. mars og 30. juni. Det totale tapet er avhengig av hva regjeringen vedtar av ytterligere tiltak. Særlig dersom korpsenes inntektsbringende aktiviteter også må begrenses ut over høsten og gjennom neste vinter. I møtet uttrykte Statsråden forståelse for at første tiltakspakke ikke traff korpsbevegelsen, og regjeringen jobber nå med å få justert denne.

- Det var et konstruktivt og godt møte med ministeren i dag. Vi ble godt tatt imot og møtte forståelse for korpsenes økonomiske utfordringer, fastslår Rita Hirsum Lystad, president i Norges Musikkorps Forbund.

Da regjeringen la fram sin tiltakspakke for idrett og frivillighet, var den begrenset til å kunne dekke tapte billettinntekter, deltakeravgifter og merutgifter ved avlysninger eller utsettelser av arrangement. En undersøkelse utført av Norsk musikkråd viser viser at korpsenes tap i svært liten grad stammer fra bortfall av denne typen

inntekter. Korpsene tjener pengene på loppemarkeder, dugnader, spilleoppdrag, små basarer og mye annet. Og siden det er våren som er korpsenes økonomiske høysesong, så har alle avlysningene gitt korpsbevegelsen ekstra store utfordringer.

President i Norges Musikkorps Forbund, Rita Hirsum Lystad, styreleder i Korpsnett Norge og kulturminister Abid Raja drøftet løsninger for korpsene i dag. Foto: Skjalg Vold

- Flere av våre medlemmer er nå i en kritisk likviditets-situasjon, og det er avgjørende å få vedtatt en tilpasset tiltakspakke som treffer oss. Vi tror vi sammen kan få til en løsning som hindrer at korps blir lagt ned som et resultat av krisen sier styreleder Morten Skaarer i Korpsnett Norge.

Noen fakta:

• 1800 korps fordelt på skolekorps, voksenkorps og generasjonskorps (for alle aldre sammen)
  • Cirka 63000 aktive medlemmer
  • 1300 dirigenter og instruktører er ansatt for å drive opplæring og instruksjon i korpsene
  • Det gjennomføres 51 500 undervisningstimer per måned fordelt på fellesøvelser, gruppeøvelser og individuell opplæring.
  • Det trengs 26 millioner kroner per måned bare for å dekke lønn til instruktører og dirigenter. Utgifter til vedlikehold og innkjøp av instrumenter, noter og uniformer kommer i tillegg.
  • Korpsene melder om inntektsbortfall på 200 millioner kroner i perioden mars - juni.

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".