NORGESMESTERSKAP: I helgen er det Norgesmesterskap i brassband. Fjorårets arrangement bidro til stor til positive økonomiske ringvirkninger. Foto: Lars Korvald

Korpsarrangementet NM Brass bidrar med 14,5 millioner i økt lønnsomhet for næringslivet i Bergensregionen

Denne helgen er det Norgesmesterskap i Bergen for Brass band. Tusenvis av musikere og publikum kommer. Ny rapport fra Innovasjon Norges viser at mesterskapet i 2023 bidro til økt lønnsomhet for næringslivet i Bergen med 14.5 millioner. Visit Bergen er fornøyd, spesielt fordi februar er en lavsesong for besøkende til turistbyen Bergen.

- For reiselivet er Norges musikkorps forbund sitt årlige arrangement NM i Brass en svært viktig bidragsyter til omsetning for næringslivet. Februar er historisk sett en måned der vi har færre tilreisende enn f.eks. mai til september, men med NM i Brass viser tallene fra Innovasjon Norge solid omsetning på hoteller og andre varer og tjenester, samt at reiselivsnæringen kan beholde sine ansatte i arbeid også i februar, uttaler Anders Nyland, reiselivsdirektør i Visit Bergen.

FORNØYD: Reiselivsdirektør i Visit Bergen, Anders Nyland er fornøyd med at norgesmesterskapet bidrar til økt lønnsomhet i en ellers rolig periode. Foto: Visit Bergen

Rapporten viser:

• Arrangementet bidro til økt lønnsomhet for næringslivet i regionen, herunder også sysselsetting.
  • Norges Musikkorps Forbunds kjøp av varer og tjenester, både direkte og indirekte effekter, er beregnet å bidra til 0,7 millioner kroner i regional verdiskaping.
  • De tilreisende er beregnet å bidra med 13,7 millioner kroner i regional verdiskapning.

Full rapport vedlagt.

Populært å konkurrere i korps

Norgesmesterskapene for korps er svært populært. Tusenvis kommer hit til Bergen hvert år for å være med på og høre på konkurrerende korps. I 2024 er det 44. gang man arrangerer mesterskapet. Vinnere representerer Norge i EM i 2025.

- Vi er glad for å bidra til verdiskapning i hele kjeden, og til byen Bergen som er gode på å ta vare på store arrangement. Jeg tror samfunnet går bedre om vi ser verdier på tvers av sektorer. Norge har et svært høyt nivå på Brass Band, så det er et stort høydepunkt for mange å delta i konkurransen og være publikum, uttaler Generalsekretær Kjersti Tubaas i Norges Musikkorps Forbund.

Om NM brass

Norgesmesterskap i brassband er et av flaggskipene i Norges Musikkorps Forbund sine arrangementer. Musikere fra hele landet samles årlig i Grieghallen i Bergen for å konkurrere i samspill og fremførelse, og en norgesmester kåres. Vinnerkorpset blir Norges representant i europamesterskap i brassband året etter.

Norges Musikkorps forbund (NMF) er den største kulturfrivillige organisasjonen i Norge, med over 60 000 medlemmer fordelt på ca. 1600 medlemskorps. Vi ønsker å bidra til å fremme og videreutvikle musikk og drill i Norge, i og med samfunnet rundt oss.

Vi har hovedkontoret i Bergen, hvor litt over 20 ansatte jobber. I tillegg har vi åtte regionskontorer, hvor til sammen litt over 20 personer jobber, fra Tromsø i nord, til Trondheim og Molde, Bergen, Stavanger, Sandefjord, Lillehammer og Oslo.

Vår visjon er en enkel, men kraftfull: Korpsglede for alle!