Jaren Hornmusikkforening og dirigent Florent Didier på H/O-mesterskapet i brass 2017

Korpskonkurranser i Hedmark/Oppland

Kommende helg er det duket for to store arrangement i Norges Musikkorps Forbund - H/O-mesterskapet i drill og H/O-mesterskapet for voksenkorps med brassbesetning.

Norges Musikkorps Forbund (NMF) Hedmark/Oppland har lange tradisjoner for å arrangere konkurranser for sine medlemskorps, og helga 2. - 3. februar møtes ulike drilltropper og brassband til konkurranser. I Gausdal Arena konkurrerer 564 startere i ulike disipliner i drillkonkurransen, mens Hadeland Kultursal tar i mot omlag 260 voksne musikanter fordelt på 9 korps med brassbesetning. Drillkonkurransen i Gausdal har deltagere fra hele landet, mens brassbandene som skal spille på Gran kommer fra våre to innlandsfylker.

Det er yrende og stor aktivitet rundt konkurransearrangementene i korpsbevegelsen, og for flere av helgas deltagere er H/O-mesterskapene et av årets høydepunkt. For de fleste av brassbandene er konkurransen også en nyttig generalprøve før NM i Brass som arrangeres 8. og 9. februar i Bergen.

Regions

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.

Ved spørsmål om arrangementene, kontakt NMF Hedmark/Oppland v/daglig leder Botolv Gjeldaker, tlf 98282373