NORGESMESTERSKAP: NM brass 2024 arrangeres 9-10 februar i Grieghallen i Bergen. Foto: NMF

Skal skape festivalstemning i Grieghallen

For 43. gang arrangeres NM brass. Konkurransen går over to dager, og 2547 deltakere fordelt på 76 korps fra hele landet samles i Bergen til en av årets største korpshelger.

Billetter til NM brass 2024 kan kjøpes her.

Siden 1979 har NM brass vært et viktig samlingspunkt for mange, og stedet hvor korpsene virkelig får vist hva de er gode for. Den historierike konkurransen deles inn i seks divisjoner, hvor elitedivisjonen består av de ti beste korpsene i landet.

Fjorårets seier gikk til Eikanger-Bjørsvik Musikklag, som stakk av med sin 20. NM-tittel. De konkurrerte også i EM i Sverige samme år, hvor de tok tredjeplassen. Mer om det her.

Eikanger-Bjørsvik NM Brass 2023 - John Vint
Eikanger-Bjørsvik musikklag på scenen under NM Brass 2023. (Foto: John Vint)

Konkurransen foregår både i Griegsalen og i Peer Gynt-salen. Elitedivisjonen spiller både fredag og lørdag, med pliktnummer første dag og et selvvalgt nummer dagen etter.

Fredag 9. februar 2024
2. divisjon: start kl 0930 i Griegsalen
5. divisjon: start kl 0940 i Peer Gynt sal
3. divisjon: start kl 1545 i Peer Gynt sal
Elitedivisjon pliktnummer: start kl 1600 i Griegsalen

Lørdag 10. februar 2024
1. divisjon: start kl 0830 i Griegsalen
4. divisjon: start kl 1000 i Peer Gynt sal
Elitedivisjon selvvalgt nummer: start kl 1445 i Griegsalen

Festkonsert med Sjøforsvarets Musikkorps og Louis Dowdeswell lørdag kl 2100.

Fullstendig spillerekkefølge for NM brass 2024

Prisutdeling under festkonserten

Norges Musikkorps Forbund vant Mensa Norges pris i 2023 fordi deres arbeid med musikalsk utvikling bidrar til å fremme intelligens gjennom å lære og spille instrumenter. Prisen vil bli utdelt av representanter fra Mensa Norge under festkonserten på NM brass 2024. Mer om da NMF vant denne gjeve prisen finnes her.

NM Brass 2023 fasade - Foto Thor Brødreskift
TAR PLASS: Under NM-helgen er profileringen stor på utsiden, og på innsiden er det god stemning både i og utenfor salene. Foto: Thor Brødreskift

Vil skape et mer levende NM

Selv om konkurransen er og forblir det viktigste som skjer denne helgen, har Norges Musikkorps Forbund (NMF) i år forsøkt å skape et mer levende fellesområde enn tidligere. Ambisjonen er å skape festivalstemning i Grieghallen, og et område som folk ønsker å være i utenom spilletiden sin.

-I år utvider vi tilbudet i foajeen. Utstillingsområdet vårt er fullt, og her vil du finne alt fra musikkbutikker, folkehøyskoler, samarbeidspartnere og konkurranser. Vi har også vår egen stand hvor ulike representanter fra forbundet vil være tilgjengelig for spørsmål og samtaler, sier nasjonal produsent i NMF, Ingebjørg Eide.

Førsteetasjen som i mange år har stått tom utenom billettsalget, får også et ansiktsløft.

-Her blir det foodtruck med alt fra pizza til bakt potet og mange sitteplasser. I tillegg blir det kaffebar. Vi ønsket å skape et mer levende festivalområde, og gleder oss til å vise det frem, sier Eide.

Mer informasjon om NM brass 2024 finner du her.

Velkommen til NM Brass 2024 i Grieghallen, Bergen, 09-10 februar!

Simen Mikkelsen

Kommunikasjonsmedarbeider 99426643